Átszabják a közlekedési tarifákat

A kormány még több embert terelne át a buszokról a vasútra – derül ki a közösségi közlekedés átalakításáról szóló minisztériumi bejelentésből. Az emelt szintű szolgáltatások – IC-k, EC-k stb. – pótjegyárainak átalakításával egyes megyeszékhelyekre olcsóbban utazhatunk. A minőségi autóbuszos felár nő. 5 kilométeren belül a helyközi buszjegy megszűnik, a bérlet megmarad.

Régi adósságát törleszti a kormány azzal, hogy – mint az az illetékes Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közleményéből kiderül – jelentős mértékben átalakítják a közösségi közlekedés rendszerét.

Az NFM a vasúti utazást támogató és a szolgáltatások színvonalához igazodó tarifarendszer kialakítására törekszik –írják. Az átalakításban elsőként szeptembertől módosul a közösségi közlekedésben alkalmazott díjrendszer. Az emelt szintű szolgáltatások pótjegyárai az utazási távolsággal arányosan alakulnak. A minőségi autóbuszos felár növekedése versenyképesebbé teszi a vasúti InterCity (IC) és EuroCity (EC) járatokat. A jegyek esetében megszűnik, a bérleteknél megmarad az 5 kilométeres övezetű helyközi tarifa – foglalják össze az intézkedések lényegét.

Első lépcsőben az eddig egységes tarifarendszert – a személyszállítási törvénynek megfelelően – országos, elővárosi és regionális szolgáltatásokra bontott elemek váltják fel, döntő részben változatlan díjtételekkel. Az új felosztás a későbbiekben lehetőséget nyit többszintű díjszabás alkalmazására az eltérő minőségű szolgáltatások igénybevételekor.

Az emelt szintű országos vonatjáratokon (IC, EC, EN stb.) fizetendő pótjegy díja az utazási távolsággal arányosan, a menetjegyek övezeti besorolásához igazodva nő. A kiegészítő díj a 280 kilométernél rövidebb utazások esetében a jelenlegi 400 forintos szint alatt marad. Így több vidéki megyeszékhely és a főváros közötti utazás is olcsóbban tehető meg szeptembertől az IC és EC járatokon.

A kezdetben korlátozott körben bevezetendő minőségi autóbuszos felár szintén a távolsági övezettel arányosan nő. A közúti díj ezzel összességében minden viszonylaton drágább lesz, mint a pótjeggyel növelt vasúti tarifa. A magasabb autóbuszos díj bevezetésével megszűnik a vasút versenyhátránya az emelt szintű szolgáltatások területén. A kedvezőbb áraknak köszönhetően az utasok nagyobb arányban választhatják az IC és EC vonatokat.

A helyközi díjszabás 5 kilométeres díjtétele évek óta növekvő mértékben marad el a helyi közlekedési tarifák alapszintjétől. A helyi vonaljegyek összege már több településen meghaladja a 10 kilométeres helyközi jegy árát is. A legkisebb helyközi tarifa az állandó költségeket sem fedezi, és kedvezőtlenül befolyásolja a helyi és helyközi közlekedés közötti munkamegosztást. A tarifarendszerek közötti feszültségek feloldása érdekében a jegyek esetében megszűnik az 5 kilométeres tarifa. A helyközi bérletek változatlanul kiválthatók a legalacsonyabb díjövezetre is, így a napi rendszerességgel kis távolságra utazók kiadásai nem nőnek.

Az NFM a közlekedési társaságokkal kötött közszolgáltatási szerződésekben határozhatja meg a tarifákat. A díjrendszer megkezdődött átalakítása a helyi igényekhez, a fizetőképes kereslethez és a szolgáltatási színvonalhoz rugalmasabban alkalmazkodó tarifaszintek kialakítását célozza. A véglegesítés alatt álló szerződésmódosítások 2012. szeptember elsejével léphetnek életbe.

Az intézkedések az előzetes becslések szerint évi 3 milliárd forinttal növelik a szolgáltatók bevételeit. Ezzel kismértékben csökkennek a költségvetés terhei is. A bevezetett változtatások utasforgalomra gyakorolt hatásait a szaktárca legkorábban fél év múlva felméri, majd a tapasztalatok alapján megteszi az esetleg szükséges korrekciókat.

A tarifarendszer módosítása elősegíti az utazási igények kötöttpályás közlekedés felé irányítását, a helyközi közösségi közlekedés versenyképességének javítását. A szolgáltatással arányos díjszintek érdekeltté teszik a cégeket a magasabb színvonalú kínálat kialakításában és fenntartásában – fogalmaz az NFM közleménye.

Vár a MÁV!
Kurucz Árpád 2010.07.05. Digitális 2010. július 5. Karcag. Újraindult a közlekedés a 2009. decemberben bezárt Karcag - Tiszafüred vasúti szárnyvonalon. Vonat, vasút, MÁV. Fotó: Kurucz Árpád
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.