A szállítók nem járnának jól a Malév felszámolásával
Noha a Malév tulajdonosa a privatizációs szerződés több pontját sem teljesítette, a Malév visszavétele üzleti alapon nem kerülhet szóba, a vagyonkezelő ugyanis még így is jobb pozícióban van, mint az értékesítés előtt – Tátrai Miklós, az MNV vezérigazgatója szerint.
A Borisz Abramovics érdekeltségébe tartozó Airbridge Zrt. még nem tett eleget a privatizációs szerződés néhány pontjának: nem fizette vissza például az EIB hitelt 2007 december 31-ig, és az MNV ZRt. tulajdonában lévő Malév Vagyonkezelő Kft.-nek sem fizet rendesen a névhasználatért és a repülőgép-bérletért, ezért legalább 600 millió forinttal tartozik az MNV-nek – mondta a vezérigazgató. A vagyonkezelő pozíciója ennek ellenére javult az értékesítés előtti időszakhoz képest, azaz csökkent a Malévval kapcsolatos kötelezettségek mértéke – tette hozzá.
A légitársaság tartósan stabil működését és likviditásának biztosítását azonban nem sikerült megoldani. A kialakult helyzetben csak a szoros egyeztetés melletti együttműködés hozhat eredményt. Annál is inkább, mert most nehéz olyan befektetőt találni, amelyik biztosítaná a cég likviditását, és kielégítené középtávú finanszírozási igényét is – mondta Tátrai Miklós.
Szerinte ma is az az alapproblémája, mint 5 évvel ezelőtt. Nem sikerült jelentősen növelni a légitársaság utasainak számát - mondta. Az AirBridge koncepciója az volt, hogy az oroszországi szövetségét használva tölti meg a Malév gépeit, ám az Abramovics érdekeltségű oroszországi cégek csődje után ez bizonytalanná vált.A vezérigazgató megerősítette lapunk múlt heti értesülését, mely szerint az Airbridge - a privatizációs szerződéssel - nem teljesen összhangban úgy kapott a Vnyesekonombanktól (VEB) 50 millió euró hitelt, hogy a pénzintézet jelzálogot jegyzett be a Malév részvényekre. Tátrai Miklós szerint ez a privatizációs szerződés hiányossága. A részvényeket a bank ugyan nem tudja értékesíteni, de az MNV sem tudna lépni ebben a helyzetben, ha akarna. Hangsúlyozta, hogy az egyetlen kiutat a hosszas egyeztetés jelentheti, és megerősítette, hogy szoros az együttműködés az érdekelt felek között.
A légitársaság lejárt követelései mintegy 4 milliárd forintra rúgnak, ám egy felszámolásnak vajmi kevés haszna lenne. Az értéket képviselő földi kiszolgáló cégre ugyanis az APEH, a karbantartást végző Aeroplexre pedig a Budapest Airport jegyeztetett be jelzálogot, így a felszámolás során nem jutna sok a szállítóknak. Hozzátette: nem csak a felszámolás lehet veszélyes a légitársaságnak, de az is, ha a szállítók korlátozzák, feltételekhez kötik, vagy megszüntetik a légitársaságnak nyújtott szolgáltatásukat.
Kapcsolódó cikkeink Malév ügyben:
Élet-halál közgyűlés a Malévnál
Kiveheti a Malévet Abramovics kezéből a VEB Bank