A reptér egy csődtömeg, öt évre áll le az egyes terminál

Egymillióval kevesebb utas használja idén a budapesti repteret, az üzemeltető vesztesége másfélszeresére nő, a fejlesztések pedig leálltak.

Az egyes terminál üzemelése május 29-én áll le, a hivatalos közlés szerint öt évre. Ezen az éjszakán az összes légitársaság a kettesre költözik. Két hétig a két terminál között ingyenes shuttle-buszok szállítják azokat, akik még az egyesről utaztak el, de a kettesre érkeznek, de az autójukat például az egyesen hagyták.

A ferihegyi Liszt Ferenc repülőteret üzemeltető Budapest Airport vesztesége 12 milliárd lehet az idén, ez a tavalyi csaknem másfélszerese. A helyzet ellenére a BA a privatizációs szerződésben vállalt kötelezettségeit teljesítette, és teljesíteni is fogja – jelentette ki Jost Lammers vezérigazgató azon a sajtótájékoztatón, amelyen az egyes terminál bezárásáról tájékoztatták az újságírókat.  

Már ez a lépés is kármentés: a Malév csődjét a fapadosok betörése követte, s az egyesen akkora zsúfoltság alakult ki, hogy a megnövekedett fapadosforgalmat már nem tudta volna kiszolgálni. A diszkontterminálon csúcsidőben eddig is hatalmas volt a zsúfoltság. A kettes terminál viszont kong az ürességtől a Malév csődje után, s ezen csak részben enyhített, hogy a Ryanair már eleve az új terminálról kezdte meg az üzemelést.

Kármentés volt tehát az egyes terminál egyelőre ideiglenesnek mondott átköltöztetése, de aligha valószínű, hogy a közeljövőben a létesítményt újra megnyitnák. Az egyes terminálon boltot üzemeltető vállalkozók döntő többségének a kettesen is van kereskedelmi érdekeltsége, így ezek a vállalkozások is jól járnak a fapados forgalom átköltöztetésével.

Kam Jandu légiközlekedési igazgató elmondta, továbbra is bíznak egy nemzeti vagy budapesti bázisú regionális légitársaság létrehozásában, de erre egyre kevesebb az esély. A tavalyi 8,9 milliós forgalom után idén csak 7,9 millióra számítanak – ez pedig azt jelenti, hogy szemben egyes politikusok korábbi nyilatkozataival és a diszkont-légitársaságok közlésével, a fapadosok nem pótolták a Malév forgalmát. (A Ryanair 2,4, a Wizz Air csaknem kétmillió utast ígért a Malév-csődöt követő nagyotmondási kampányban, ha ennek megvalósulására lenne esély, akkor a reptér illetékesei 9,5 milliós forgalmat várhatnának.)

A budapesti reptér versenyképességét a kormány is gyengíti azzal, hogy nem hasznosulnak a Malév repülési jogai. (Tátrai Miklós közgazdász szerint ez egyenesen hűtlen kezelés.) A vezérigazgató elmondta: a Malév 4,2 milliárd forinttal tartozott a reptérnek, s biztosak abban, hogy ezt veszteségként kell majd leírniuk.

A sanyarú helyzet miatt leállnak a fejlesztések is: idén 100 millió eurónyi beruházás nem valósul meg (30 milliárd forint), lényegében csak a privatizációs szerződésben vállalt kötelezettségek teljesülnek, de a szerződésben előírt beruházások nagyobb része már megvalósult. 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.