A Scania fityiszt mutat a VW-nek
A svéd Scania AB igazgatósága nem ajánlja kisrészvényeseinek, hogy elfogadják a Volkswagen-csoport 6,7 milliárd eurós összértékű vételi ajánlatát. Indoklásuk szerint az ajánlat eleve rendkívül alacsony, emellett elfogadása azt is eredményezi, hogy a kamiongyártó – miután teljes egészében a VW-csoport befolyása alá kerülne - elveszítené egyedülálló vállalati kultúráját, és hagyományos dolgozó-központú irányítási rendszerére az enyészet várna.
A kisrészvényesek érdekeit képviselő svéd szervezet egyelőre annyit közölt, hogy alaposan mérlegelni fogja az eladás mellett és ellene szóló érveket, mielőtt végső döntését meghozná. Elnökük, Carl Rosen azt azért elárulta, hogy a VW-nek minden bizonnyal attraktívabb ajánlattal kell előállnia ahhoz, hogy megnyerjék a részvényeseke - írja a Bloomberg.
A VW február 21-én jelentette be hivatalosan, hogy a birtokában még nem lévő valamennyi Scania részvényt felvásárolja, ezzel százszázalékos tulajdonába kerülne a cég. Az akkori záróárfolyamhoz képest 36 százalékkal volt magasabb a részvényenkénti 200 koronás ajánlat. A kisrészvényesek április 25-ig dönthetik el, hogy élnek-e a felkínált lehetőséggel. A VW számára kulcskérdés az összes Scania részvény besöprése, mert a MAN márkát birtokló wolfsburgiak fel szeretnének zárkózni a kamionpiacot vezető Daimlerhez, illetve maguk mögé szeretnék utasítani a jelenlegi második svéd Volvót. A Daimler tavaly 484,2 ezer járművet adott el, szemben a Volvo 200,2 ezrével és a statisztikában még külön szereplő MAN-Scania páros 220,8 ezres együttes felhozatalával.
Svenska Dagbladet svéd napilag úgy értesült, hogy a VW-csoport nem szándékozik megemelni az ajánlatát. A VW és a müncheni MAN együtt a Scania 62,6 százalékát birtokolják, és a szavazó részvények 89 százaléka tartozik hozzájuk. A svéd törvények szerint azonban a VW-részvénycsomagjának 90 százalékosra kell előbb híznia ahhoz, hogy a maradék részvényekre kötelező ajánlatot tehessen, majd kivezethesse a svéd vállalat papírjait a stockholmi tőzsdéről. Addig karosszékből szemlélhetik a svéd kisrészvényesek a német gigász erőfeszítéseit.
A VW egyelőre csak 200 millió eurós költségcsökkentést tudott elérni a MAN és a Scania megszerzése révén, ez meglehetősen messze esik a 650 milliós eurós célkitűzéstől. A kisteherautókat is gyártó VW számára kiemelt fontosságú, hogy a technológiák összefésülésével mindhárom márka modelljeit közös alapokra helyezzék, a meghajtás, az alaplemez, a vezetőfülke és az elektronika egységesítésével.