A németeket is átverte a Volkswagen
Utóbbi hír döbbenetesnek aligha nevezhető, hiszen a kisteherautókba is ugyanezeket az inkriminált motorokat építették be – mint kiderült, a csalás „katalizátoraként” elhíresült szoftverrel együtt – írja a Reuters. Dobrindt péntek délután a Bundestagban, meghallgatásán közölte, hogy jelenlegi tudásuk szerint Németországban 2,8 millió jármű érintettsége bizonyosodott be, döntően 1,6 és 2,0 literes dízelmotorokkal szerelt járművekről van szó.
„Soha többé hazugságot!” – Greenpeace-aktivisták tiltakozó akciója pénteken a Volkswagen wolbsurgi üzeménél Fabian Bimmer / Reuters |
A szálak Wolfsburgba vezetnek – ezt a Bloomberg írja meg nem nevezett amerikai forrásaira hivatkozva. A Volkswagen németországi központjából igazgatói szintről felügyelték az Egyesült Államokban hamis adatokat produkáló teszteket. Ezeket a kaliforniai Westlake Village-ben lévő emissziómérő állomáson végezték, ahonnan valamennyi kiértékelt adatot visszaküldték Wolfsburgba. Ha valamelyik modell megbukott a háziteszten, márkától függően Wolfsburgból vagy az Audi székhelyéről, Ingolstadtból érkezett egy mérnökcspat, rendezni a problémát.
Általában egy hétig bütykölték az autókat, ami utána simán átment a szigorú amerikai teszten.A Bloomberg megjegyzi, hogy a VW-nek nincs amerikai mérnökcsapata, utalva arra, hogy a központból kirendelt német szakértők felelősek a csalások gyakorlati kivitelezéséért. A VW-nél ezt határozottan cáfolták, ügyészségi vizsgálatot kezdeményeztek a felelősség megállapítására. Az ügyben érintett két igazgató - Ulrich Hackenberg és Wolfgang Hatz - a szerdán lemondott Martin Winterkorn VW-vezérigazgató bizalmasának számított.
Az előzetes várakozásoknak megfelelően egyébként Matthias Müllert, a Porsche 62 éves vezérigazgatóját nevezte ki a Volkswagen csoport élére pénteken a konszern húsz tagú felügyelőbizottsága. Mint ismert, a dízelautók károsanyag kibocsátását egy beépített szoftver segítségével az előírt határérték alá csökkentette a VW, a csalással egy hete, Amerikában bukott le.
Azóta kiderült, hogy világszerte tizenegymillió autója, a konszern valamennyi vezető márkája érintett az ügyben, ami Martin Winterkorn vezérigazgató szerdai lemondásához, húszmilliárd dolláros piaci értékvesztéshez és a cég iránti bizalom megrendüléséhez. Ezek közül az első tétel rendezése volt a legegyszerűbb, az utódot házon belül találták meg a negyven éve a konszernnél dolgozó Müller személyében.
Szerszámkészítő gyakornokként kezdte a pályafutását, s az utóbbi öt évben a Porsche irányítása mellett a legendás 911-es modell fejlesztéséért volt felelős. A közgazdász végzettségű Müller irányítása alatt a Porsche nyeresége 62 százalékkal nőtt, s az idén először léphetik át a kétszázezer eladott autónál meghúzott álomhatárt.