Hogy bírja az ütközéseket a kecskeméti Mercedes és az esztergomi Suzuki?

Háromezernél több új kocsit törtek össze és négyszáz különféle autótípust teszteltek 1997 óta a Euro-NCAP laboratóriumában, ahol az Európai Unió közlekedési programjának keretében a nagy sorozatban piacra kerülő modellek biztonságát értékelik.

Volt köztük mini és kompakt modell, luxuslimuzin, egyterű és terepjáró, a legkisebb 700 kilogrammos, a legnagyobb 2,5 tonna tömegű. Induláskor a kritériumokat úgy határozták meg, hogy a legjobb aktuális modelleket három csillaggal értékelték, később négyre, aztán ötre emelték az elérhető csillagok számát. A EuroNCAP történetének legrosszabb eredményei az első évben és 2008 februárjában születtek, az első sorozatokon – az akkor még háromcsillagos maximumból –felnőttutas-védelemből egyet kapott a Citroen Xantia, a 3-as BMW és a Rover 100-as. Későbbre is jutott bukott modell: 2009-ben a Nissan Navara egyetlen csillagot sem kapott felnőtt utas-védelemből, ám a lehetőségekkel élve a módosított változat a megismételt teszten háromcsillagosra javított.

Az idén tesztelt negyven autótípusból harminc kapott öt csillagot, a többiek négyet – BMW i3 villanyautó, a Ford Eco Sport, a Nissan Note és a VW T5-ös –, de akadt néhány háromcsillagos is. Meglepő, hogy nem egy fapadosként ismert márka, hanem egy nagy múltú és tekintélyes szerepelt rosszul. Miközben a Dacia feljutott a négyes szintre, a Mercedes Citan áprilisban három csillagot kapott a törésteszteken és a menetdinamikai próbákon: a szakértők különösen az elöl ülők mellkasi sérülésének mértékét kifogásolták. A vizsgálat után a gyártó visszahívta mind a 3500 forgalomba helyezett függönylégzsákos Citant, majd a módosított modellel novemberben megismételt teszten már négy csillagot kapott az autó. Háromcsillagosan szerepelt a Nissan Evalia mikrobusza. Idén is maximálisan teljesített a Renault, melynek Captur sportterepjárója a francia márka tizenötödik ötcsillagos biztonságúra értékelt modellje.

A kecskeméti Mercedes CLA és az esztergomi Suzuki SXC4 S-Cross is megkapta az öt csillagot. Egyelőre nem vizsgálták a győri A3-as Limousine Audit, de jövőre biztosan sorra kerül és a gyári eredmények alapján nem különösebben kockázatos ötcsillagos eredményre fogadni. Mert az autókonszernek saját töréstesztjei szigorúbbak és sokoldalúbbak: a EuroNCAP programjában még mindig nem szerepel például borulásvizsgálat, miközben ez minden márkánál a protokoll része. Erős utascella, mely frontális és oldalirányú ütközéseknél is megfelelően védi mind a felnőtt, mind a gyermek utasokat, ez derül ki a csak Kecskeméten gyártott Mercedes CLA értékeléséből. A modell érdekessége a CPOD-rendszer, mely automatikusan kiiktatja az utasoldali frontális légzsákot, amennyiben a legjobb védelmet nyújtó – menetiránnyal ellentétesen behelyezett – gyári gyermekülést használnak. Gyalogoselütéskor a CLA motorházteteje automatikusan megemelkedik, így növelve a deformálódó fémlemez és a kemény hajtóműelemek közötti távolságot, ezzel csökkentve a sérülés mértékét. A CLA-hoz hasonlóan öt csillagot ért el a EuroNCAP értékelésében az esztergomi Suzuki SX4 S-Cross, melynek utascellája stabil maradt valamennyi töréstesztnél: a frontális és oldalirányú ütköztetésnél a deformálódó és tömör testnek csapódó Suzuki maximális pontszámot szerzett, mert a vizsgált testfelületen jó védelmet nyújtott.

Az európai, a japán és a dél-korai autókat megelőzve a legjobb idei eredményt érte el az európai biztonságtechnikai vizsgákon és első kínai modellként kapott öt csillagot a Qoros GQ3-as, mely a EuroNCAP felnőttutas-védelmében 95 százalékos, gyermekbiztonságból 87 százalékos, gyalogoskímélésből 81 százalékos eredményt ért el, ezzel megelőzte az idén vizsgált valamennyi modellt.

A módszertan

A EuroNCAP (European New Car Assessment Programme) tesztek között szerepel felnőtt- és gyermekutas-védelem, a gyalogoselütés súlyossága, valamint az aktív biztonsági rendszerek szintje, tehát nemcsak az ütközéskor jól védő karosszéria ér pontot, hanem a vezetőtámogató rendszer, például az elektronikus menetstabilizáló, a sávtartó asszisztens, a koccanásgátló és az elalvásra figyelmeztető is. A frontális ütközés 40 százalékos átfedéssel történik, mert a statisztikák szerint ez a leggyakoribb közlekedési baleset: az autót 64 km/órás sebességgel ütköztetik deformálódó akadálynak, ami egy másik jármű méretét és sűrűségét imitálja. A másik tesztnél másfél méter széles tömböt gurítanak 50 km/órás sebességgel az autó oldalának, a harmadiknál a fával ütközést szimulálják: 254 milliméteres átmérőjű oszlopnak hajtják 29 km/órás sebességgel kocsit.

A gyalogoselütés gyermek és felnőtt méretű bábukkal történik 40 km/órás tempónál.

num_article=1430323|num_paragraph=0|num_seq=0|num_picture=832453|txt_caption=A kecskeméti Mercedes CLA... |txt_author=|txt_source=|txt_align=left|num_width=625|num_ratio=|
nol_oldNolPicture
mceBlockPasteEnd
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.