Csökkenti árait a Ryanair

Túl erős a verseny, túl kevés az utas és túl alacsonyak a jegyárak – ezzel magyarázta a Ryanair, hogy szeptember után ismét figyelmeztetnie kellett befektetőit a diszkont-légitársaság egyre olvadó nyereségére. Az ír vállalat várhatóan 500-520 millió euró közötti profitot ér el a március végével záruló üzleti évében, holott eredetileg 600 milliós tervet dédelgettek. Egy évvel korábban 569 milliós volt a nyereség, azaz a vészharangok kongatása még nem lenne időszerű. Másként látják ezt a részvényesek: a Ryanair árfolyama hétfő délután már 12 százalékos mínuszban volt a dublini tőzsdén, és a légi közlekedési szektor többi szereplője is a zuhanni kezdett az európai fapadosok körében piacvezető ír cégtől érkező rossz hírek hallatán. A Ryanair azonban még így is pluszban jár az idén, árfolyama év eleje óta 18 százalékkal erősödött, és ennek alapján a cég 7,67 milliárd fontot ér.

Ha részvényesek nem is, az utasok biztosan örülhetnek, hiszen az év hátralévő részében olcsóbban vehetnek jegyet a Ryanair járataira. Az év végéig átlagosan kilenc, jövő január és március között pedig tíz százalékot tudnak megspórolni az utasok az árakon. Ám a légitársaság is takarékoskodik, az egy utasra eső költségeken hét százalékot faragnak, s a téli, alacsonyabb forgalmat hetven géppel kevesebbel bonyolítják le. Húsz év töretlen forgalombővülése után egy kis szünetet tartanak, hogy aztán a 2014-től megújuló géppark bevetésével ismét felívelő pályára álljanak. Összesen 175 új Boeinget állítanak forgalomba a következő években. Bővítési lehetőségnek sem lesznek híján, hiszen egyre több hagyományos légitársaság dönt úgy, hogy kivonul, vagy csökkenti jelenlétét a német, lengyel, francia, olasz és spanyol piacon, az ő helyükre pedig érdemes lehet benyomulniuk. A 2014-es üzleti évben 81 milliót megközelítő utasra számítanak.

A Ryanair az áprilistól szeptember végéig tartó fél évben az előző évinél két százalékkal több, összesen 49 millió utast szállított, miközben kiadásai –főként az üzemanyag drágulása miatt – három százalékkal nőttek. Árbevétele öt százalékkal, 3,26 milliárd fontra gyarapodott. Az egy utasra eső bevétel az átlagosan két százalékkal mérséklődő jegyárak ellenére ugyanennyivel növekedni tudott. Ezt a 22 százalékkal megugró járulékos bevételekkel magyarázzák. A járulékos jelző nem túl találó, hiszen a szerteágazó kiegészítő szolgáltatásokért az utóbbi hat hónapban már 713 millió fontot számítottak fel az utasoknak. S ezen a soron jövőre újabb előrelépés lehet, ugyanis februártól –megirigyelve az EasyJet sikerét – az írek is bevezetik az internetes helyfoglalást, amiért utasonként öt eurót számítanak fel.

A Ryanair közleményében nem is a bevétel növelésével magyarázza a szoftverfejlesztésen kívül különösebb kiadást nem igénylő szolgáltatás bevezetését, szerintük az utasok részéről mutatkozik elsöprő igény erre. Aki nem foglalja le külön pénzért a helyét az indulás előtt legalább 24 órával, annak majd kijelölik, hová ülhet le a gépen.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.