A trafikokban már online a kassza

Október elsejével elindult a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit (NDN) Zrt.-nél a trafikok online forgalom-nyilvántartási rendszere, eddig 5503 trafik regisztrált a rendszerbe, és ebből 4615 már napi szinten továbbítja az adatokat.

Október elsejével elindult a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit (NDN) Zrt.-nél a trafikok online forgalom-nyilvántartási rendszere – mondta el a Népszabadságnak Gyulay Zsolt. Az állami dohánycég vezérigazgatója szerint az NDN napi szinten részletes adatokat kap a boltok eladásairól. Közlésének értelmében a határidőig 5503 trafik regisztrált a rendszerbe, és ebből 4615 már napi szinten továbbítja az adatokat a társaságnak, ám rövidesen a többi koncessziós üzlet kasszái is rákapcsolódnak a hálózatra.

A beérkező adatokat az NDN rendszerezi, majd a dohánygyártók rendelkezésére bocsátja – mondta el Gyulay. Eleinte a gyártók csak a saját forgalmukról kapnak tájékoztatást, azt látják majd, melyik trafikban hogy fogy a termékük. Idővel – erről az NDN még nem közölt konkrét időpontot – a versenytársak forgalmára is rálátásuk lesz. A vezérigazgató szerint folynak a tárgyalások a gyárakkal arról, ki milyen lebontásban igényli ezeket a piaci adatokat, amelyekért persze pénzt is kér az állami dohánycég. A szolgáltatás árát a gyártóra szabják, az igényeknek megfelelően. Ugyanakkor – szögezte le Gyulay Zsolt – az adatszolgáltatásból nem származik külön nyeresége az NDN-nek, mivel a cég nonprofitjellege miatt az ár csak a rendszer fenntartásának a költségét tartalmazhatja.

Gyulay Zsolt elmondta: néhány tucat trafikoson kívül az összes koncessziótulajdonos átutalta már az első koncessziós díjat az NDN-nek, s eddig 988 millió forint folyt be ebből az forrásból. A jövő évi költségvetési törvény tervezetében azonban csak 826 millió forint dohánykoncessziós díjbevétellel számolnak (további 51 millió a bírság és egyéb bevétel). A prognózisból arra lehet következtetni, hogy a kormányzat a trafikok legalább egytizedének az eltűnésére számít – már amennyiben nem csökkentik időközben a koncessziós díjakat.

A trafikkoncesszió összege a trafik helyétől függ, a lakosság száma szerint 100 és 240 ezer forint közé esik – így következik az idén beérkező és a jövőre várt bevétel közötti különbségből legalább tízszázalékos lemorzsolódás. Az is könnyen elképzelhető azonban, hogy a kormányzat ennél is nagyobb jövés-menésre számít a piacon. A számításokban ugyanis meg kellene jelennie a jövőben létesülő 860 trafiknak: az NDN nemrégiben hirdetett meg 160 trafikkoncessziót, és szintén nemrégiben zárult a vidéki kistelepülésekre kiírt hétszáz bolt nyitásának lehetőségét tartalmazó pályázat.

A rendszer fenntartása azonban az alacsonyabb bevétellel számolva is nyereséges: az NDN „mindössze” 506 millió forintos költségvetéssel kalkulálhat jövőre, vagyis az állam – az adóbevételeken felül – több mint 300 millió forinttal gazdagodik a rendszer üzemeltetéséből.

Tarol a sodrós

A dohánytermékekből származó jövedékiadó-bevétel további négyszázalékos visszaesésére számít a nemzetgazdasági tárca. Az adóhatóság adatai szerint júliusban negyven százalékkal esett a legális cigarettaforgalom. Jövőre a magasabb adóval terhelt, drágább vágott dohányból 12 százalékos adóbevétel-csökkenést prognosztizálnak a tárcánál. Nem így az olcsóbb sodrósnál: ebből az idei 53,1 milliárd után 75,9 milliárd forint jövedéki adó folyhat be, 42 százalékkal bővülhet e termékkör forgalma.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.