Eladó a királyi posta
A tőzsdére tartó, 360 éves múltra visszatekintő társaság a 401–522 millió darabos sávban bocsát ki részvényeket, ezzel a vállalat 52,2 százalékát megtestesítő pakettre pályázhatnak a befektetők. A részvényeket a 260–330 pennys sávba árazzák be, jegyezni október nyolcadikáig lehet belőlük, rá három napra már kereskednek a papírokkal a londoni értéktőzsdén.
A kormány a felkínált részvények mintegy hetven százalékát intézményi befektetőknek szánja, a maradékra a dolgozók és magánszemélyek tehetnek ajánlatot. A postásoknál 500, a magánszemélyeknél 750 font a legkisebb jegyezhető pakett. A dolgozók között alapból tízszázaléknyi, 331 millió font értékű részvénycsomagot oszt szét ajándékképpen kormány, ennek ellenére postások egy csoportja zúgolódik és sztrájkkal fenyeget, arra hivatkozva, hogy közüzemként is kiválóan működik a szolgáltatás, azt nem szabadna magánkézbe adni.
A Royal Mail értékét 3,3 milliárd fontra, azaz csaknem 1200 milliárd forintra becsülik, a vállalatnak a halaszthatatlan fejlesztésekhez van szüksége a friss forrásokra. A postai privatizáció értékét tekintve a legnagyobb lesz a vasúttársaság, a British Rail 1990-ben, a Major-kormány alatt végrehajtott magánosítása óta. A tranzakció értékében jóval meghaladja a védelmi iparágban érdekelt QinetiQ csoport 2006-os privatizációját, amely 1,3 milliárd fontért kelt el, de a Railtrack vasúti cég 1996-os tőzsdei bevezetését is, amely 1,9 milliárd fontos volt.
A privatizáció megszerzi a Royal Mail számára szükséges tőkét, hogy modernizálja működését. Cél lehet az is, hogy a posta áttérjen a hatnapos működésre. A brit gazdasági és ipari miniszter, Michael Fallon szerint az csak később dől el, hogy az államnak mekkora részvényhányada marad a vállalatban. Ennek mértéke 37,8 és 49,9 százalék közé tehető. Túljegyzés esetén a kormány fenntartja magának a jogot további 15 százalékos pakett piacra dobására.
Fallon ugyanakkor elismerte, hogy a részvények kiárusítása után az állam már nem tud megakadályozni egy esetleges ellenséges kivásárlást, és azt is, hogy a Royal Mailnek a megnyíló európai piacokon való terjeszkedéséhez friss és meglehetősen komoly mennyiségű tőkére lesz szüksége. A vállalat működése egyébként olajozott, idei árbevételét 9,1 milliárd fontra becsülik, ebből 440 millió font lehet a 150 ezer fővel az egyik legnagyobb brit foglalkoztatónak számító társaság üzemi nyeresége. A cégnek 53 százalékos a részesedése a brit csomagkézbesítő piacon, és stratégiai céljai közé tartozik, hogy tovább erősítse pozíciót legnagyobb versenytársai, a holland TNT és a német DHL ellenében.