Már nem kell kimenni a főtérre a hírekért
– Túlzásnak tartom a drámai csökkenésről szóló beszámolókat, szerintem nincs baj, a Facebook folyamatosan terjeszkedik, az pedig természetes, hogy egy bizonyos elérés fölött megáll a növekedés. Gondoljunk bele, amikor a televíziót feltalálták, mindenki vett készüléket, először a lakásba, aztán a hétvégi házba, amikor pedig már három készülék volt egy háztartásban, a piac telítődött, a növekedés megállt, aztán jött a plazmatévé és a többi technikai újítás, a piac így tud tovább bővülni.
Magyarországon is ez a helyzet, a hálózat gyakorlatilag telítődött, a 13–60 év közötti lakosság nagyjából 80 százaléka már tagja a Facebooknak – gyakorlatilag mindenki fent van a Facebookon, aki netezik. Radisics Milán felvetésünkre azt mondta, lehet, hogy az Egyesült Államokban „drámaibb” a helyzet, de ott mások a viselkedési szokások is: ott a Twitter a Hyde Park, a Facebook a személyes kirakat – előbbin csevegnek, utóbbit tekintik olyan felületnek, ami hűen tükrözi az egyéniségüket.
Azzal sem ért egyet a Social Daily vezetője, hogy ne lenne már trendi a Facebook, hogy ráuntak volna a tinik. „Inkább csak finomodott a használat”. A Facebook szerinte erre ügyesen ráérzett az üzenőfalak time line-ná alakításakor: valóban életvonal, napló lett a személyes profilból, amit ha egyszer kialakít az ember, nehezen hagyja el. Ezért attól sem tart Radisics Milán, hogy tömegesen leiratkoznának, „a Facebook hosszú távon fenn fog maradni”. Emlékeztetett, hogy egy évtizede még a Google-t is sokan temették, azóta a világ egyik legnagyobb vállalatává vált. A Facebook pedig ma már lepipálja a Google-t, nagyobb az elérése, célzottabbak a hirdetései, úgyhogy a web2-szakértő szerint tíz évig még biztos a Facebook vezető helye a közösségimédia-világban.
Különösebben kihívói amúgy sincsenek: egyedül a Google+ tudta volna megállítani, de még nekik sem sikerült, pedig milliárdos felhasználói bázissal és minden szükséges adottsággal, infrastruktúrával rendelkeznek. Egy-egy start-up ugyan fel-felvillan, mint a Pinterest, az Instagram mobilos képmegosztót a Facebook bekebelezte; az olyan specializálódott oldalak, mint a LinkedIn, mindig is csak egy bizonyos réteget fognak tudni kiszolgálni. „A Facebook mindenekfölött áll, mert általános.” Magyarországon sincs érdemi kihívó, az iwiw esélytelen, a Tumblr-nek és a Twitternek is szűk a közönsége, a Social Daily például nemrég abba is hagyta a csiripelést, legfeljebb információszerzésre használják a mikroblog-szolgáltatást. Rá adásul a hashtag-ek (a Twitternél is használt #címkék) bevezetésével a Facebook hírcsatornává akar válni, és ha például a #földrengés címke alatt egy falon gyűjti be a vonatkozó híreket, azzal az USA-ban is kinyírhatja a Twittert.Radisics azzal sem ért egyet, hogy a reklámok feltétlenül elijesztenék a Facebook-felhasználókat; „Zuckerberg nem fog engedni a jelenlegi szabályokból, miszerint az üzenőfalakon a tartalmak legfeljebb 20 százalékát tehetik ki a hirdetések. Hirdetőként pedig elképesztően hatékony – és folyamatos fejlesztés alatt álló – rendszerről van szó”.
A technikai újítások hatása nyilván bizonytalan, de a mobil eszközök terjedése bizonyosan nem rizikó, hanem előny a Facebook számára, mivel tovább növeli a hálózaton töltött időt. Persze nem látjuk, milyen fejlesztések következnek, de a technikai evolúcióban hosszú távon azok a fejlesztések maradnak fenn, amelyek vagy hatalmas profitot hoznak, mint az áram és a kőolaj, vagy a kényelmünket szolgálják, mint az autó, vagy a távirányító. Ennek megfelelően a Facebook is fenn fog maradni, mert Mark Zuckerberg ugyanúgy forradalmasította a kommunikációt, megfordította az információáramlást, mint annak idején Gutenberg. Ahogy a könyvnyomtatással eljutott az otthonokba a tudás, ahelyett, hogy ki kellett volna menni érte a főtérre, a Facebook is egy helyre gyűjti be a híreket, amiket eddig weboldalak sokaságából tudtunk csak összeszedni. Ez egy olyan kényelmi helyzetet eredményezett, amit nincs okunk elhagyni – tette hozzá Radisics Milán.