Hatósági nem a Sólyomnak
Lapunk ennek nyomán azt kívánta pontosítani, milyen kérelmet adott be a magát a következő nemzeti légitársaságként pozicionáló társaság, amelyről eddig csak az ügyvezető igazgatója nyilatkozott, valamint azt lehet tudni, hogy bérelnek – információink szerint csaknem négyszáz négyzetméter –irodát a Budapest Airport irodaépületében a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1-es terminálja mellett. A légitársaságról két hete névtelen forrásokra hivatkozva a Magyar Nemzet írt, az azóta többször ismertetett tervek szerint a Sólyom hat géppel indulna, négy év múlva azonban már 50 gépes flottát tervez.
Ennek első lépése lenne a Nemzeti Közlekedési Hatóság engedélyének megszerzése. Ezzel kapcsolatban a hivatal arról tájékoztatta lapunkat, hogy a Sólyom Befektetési és Vagyonkezelési Kft. felvásárolta a kisgépes légijármű-üzemeltetést és -karbantartást végző ceglédi Avicraft Kft.-t, majd a cég nevét Sólyom Hungarian Airwaysre változtatta, melyet a cégbíróság bejegyzett. (Ezen kívül kilenc hasonló nevű cég tartozik még a holdinghoz.) A hatóság tájékoztatása szerint a cégváltozást (név- és ügyvezetőváltás) át kell vezetni a meglévő engedélyeken.
A Légügyi Hivatalhoz a megvásárolt Avicraft nevű cég névváltozására vonatkozó kérelmet nyújtottak be mind a légialkalmasság-fenntartó szervezet, mind az üzemben tartó tekintetében. Az Avicraft jelenleg olyan engedéllyel rendelkezik, amely kis motoros repülőgépek vagy vitorlázó gépek üzemeltetésére, karbantartására érvényes, ráadásul csak nemzeti hatáskörben és nem kereskedelmi üzemelésre szól.
Ezt az engedélyt kereskedelmi légi szállítás végzésére kívánták módosítani, ám erre nincs lehetőség, mivel teljesen más – európai uniós rendeletekben meghatározott – feltételrendszert kell teljesíteni ilyen engedélyhez – írja a hatóság, hozzátéve: a híradásokban is szereplő légitársaságnak nagygépes üzemelés beindítására új kereskedelmi szállításra vonatkozó kérelmet kell beadnia a Sólyom Hungarian Airways cégre vonatkozóan, mely független a társaság jelenleg meglévő engedélyétől.
Ez azért különösen érdekes, mert a Sólyom egyik alapítója, Vágó József korábban maga is a Légügyi Hivatalt vezette (sajtóértesülések szerint azt megelőzően pedig a Nemzetbiztonsági Hivatalnál dolgozott), tehát tudnia kell, hogy a kereskedelmi légi személyszállításhoz szükséges engedélyekhez a cégnek rendelkeznie kell karbantartási képességgel vagy szerződéssel egy javítócéggel.
A hatóságnak tudnia kell azt is, kik töltik be a főbb szakmai kulcspozíciókat, valamint egy sor részletes protokollt kell benyújtani a repülési eljárásoktól kezdve a minőségbiztosításig. Az engedélyhez be kell mutatni a légitársaság pénzügyi hátterét, ugyanis a szabályoknak megfelelően a Légügyi Hivatalnak vizsgálnia kell, a cég rendelkezésére áll-e az üzemelés hat hónapjához szükséges pénzügyi fedezet.
Minthogy Vágó nyilatkozata szerint a magyar magánszemélyek tulajdonában lévő céget arab tőkéből finanszírozzák, felmerül a kérdés is: miként lehet uniós státuszú a légitársaság. Hiába van ugyanis uniós tagállamok állampolgárainak birtokában, az EU azt is vizsgálja, milyen tőkéből működik. Nyilatkozatai alapján tehát a brüsszeli vizsgálatok nélkül is megállapíthatja, hogy a légitársaság EU-s státuszúnak számít-e, vagy sem.