A narancsosok mindenkit lenyomtak

Irigylésre méltó helyzetbe „manőverezte magát” a KTM AG, pedig a gazdasági válság komoly gondokat okozott az osztrák motorgyártónál. A keresletcsökkenés a hobbieszközként elkönyvelt motorok piacán drámai volt, elég csak arra gondolni, hogy a krízis előtti amerikai piac éves eladásai 1,1 millió darabról mára alig 500 ezerre, az európai pedig 2,7 millióról körülbelül 1,6 millióra olvadt.

Mára igencsak irigylésre méltó helyzetbe „manőverezte magát” az KTM AG, pedig a gazdasági válság kitörésével az osztrák motorgyártó kínjai méretesek voltak. Utóbbi persze semmiben sem jelentett meglepetést, hiszen 2008-ban a globális járműgyártók eladásai vízbe dobott kőként kezdtek alászállni. A keresletcsökkenés ráadásul az elsősorban hobbieszközként elkönyvelt motorpiacon még drámaibb volt. Elég csak arra gondolni, hogy a krízis előtti amerikai piac éves eladásai 1,1 millió darabról mára alig 500 ezerre, az európai pedig 2,7 millióról körülbelül 1,6 millióra olvadt (Ez már a kis hengerűrtartalmú robogók eladásait is tartalmazza). Ezzel az Európai Motorgyártók Szövetsége (ACEM) szerint az 1997. évi szintre zuhant a kereslet.

Nagyobb fordulaton pörögnek
Nagyobb fordulaton

Ebben a közegben sikerült a narancssárga vázról és festéséről is elhíresült KTM-nek nagyot dobnia, hiszen az osztrák vagyonosok listáján is előkelő helyen szereplő Stefan Pierer vezette társaság – aki nem mellékesen a mattighofeni vállalat legnagyobb részvényesének a Cross Industries AG-nek a tulajdonosa – az elmúlt évre annyira rendbe szedte és átalakította magát, hogy 2012 végére az osztrákok váltak a legnagyobb darabszámban értékesített európai motormárkává. Mindezt ráadásul úgy, hogy az értékesítés több mint 107 ezres darabszáma bőven meghaladta a krízis előtti csúcsévnek számító 2007 évi mintegy 92 ezret.

Persze ez nem ment fájdalmak nélkül – magyarázták lapunknak a KTM eredményeit ismertető előadáson. A céget ugyanis a lehető legrosszabbkor érte a globális válság. 2008-ra fejeződött be két nagy projektjük, amely lényegében elolvasztotta a készpénzállományt. A két futó terv egy nyitott élményautó – X-Bow – gyártásáról és e mellett a nagy teljesítményű motorokhoz szánt RC 8-as blokk fejlesztéséről szólt. A krízis hatására viszont nagyon megváltozott a vásárlói hozzáállás. A hatalmas ráfordításokkal végigvitt projektek iránt lényegében elfogyott az érdeklődés. Az üzleti tervekben viszont az szerepelt, hogy a beruházások megtérülése KTM újkori története – 1991 – óta tartó folyamatos értékesítésnövelés esetén lett volna biztosított. Erre akkor remény sem volt. Nem is lehetett elkerülni a fájdalmas lépéseket, s a 2008 augusztus végi több mint 2100 alkalmazotthoz képest 2010 nyarára 1600 fő alá esett a dolgozók száma.

A növekedési pálya újbóli megteremtéséhez újra kellett értékelni a piaci helyzetet és a modelleket – hangsúlyozták. Az egyértelmű volt – a fejlett piacok eladásaiból –, hogy prémium szegmens kevésbé sérült. Ezzel különösebben nem is volt baj, hiszen a KTM-et ezen a piacon tartották számon, ám addig az átlagosnál több kompromisszumot igénylő, igen kemény rétegmodelleket gyártott. Ebben mindenképpen elmozdulásra volt szükség, s a kevésbé sportközpontú vásárlóközönség számára is vonzó gépekre volt szükség – ismerték el. Ilyen modellcsaládhoz jó segítséget nyújtott az RC 8-as hajtómű, vagyis az említett fejlesztés mégsem volt kidobott pénz.

E mellett az alapvetően terepmotorjairól elhíresült gyár a hagyományaitól sem akart elfordulni. Ennek oka pedig egyszerű – jegyezték meg. Ezeket a gépeket vásárlók ugyanis nem csak a motort veszik meg. Évről-évre rendre új kiegészítőket vásárolnak maguknak. A gondot csupán az jelentette, hogy az enduro motorozást a környezetvédő szervezetek kritikái miatt egyre kevésbé volt vonzó. A KTM így az épített pályán folyó motocross szegmens felé fordult. A vásárlók hozzáállása itt is hasonló, azaz nem csak motort vesznek. Hogy ez a fordulatot jól vezényelték le azt jól mutatja, hogy tavaly a teljes árbevételnek közel 20 százalékát a kiegészítők tették ki.

Ez azonban még nem sokat ért volna új piacok nélkül. Ehhez és a további fejlesztésekhez viszont pénzre volt szükség, aminek előteremtésére hathatós segítséget kaptak. A cég felkérésére számviteli szakemberek kezdték böngészni papírjaikat, hol találhatóak meg a „hanyagul” kezelt források. Lényegében az összes kintlévőséget igyekeztek fölszámolni. Ebben az osztrák kereskedelmi kamara is közreműködött, amely szervezet leveleket küldött azoknak az ügyfeleknek, partnereknek, akik tartozással bírtak a KTM AG felé, hogy rendelkezzék azokat. Ezen fölül a cég Felső-Ausztria tartományának kezességvállalása mellett több tízmillió eurós hitelt vettek föl. Ebből jelenleg mintegy 35 millió van még, a közeljövőben ezt lezárják – hangoztatták.

Az új nagy hengerűrtartalmú motorok mellett belátták a kis gépekről sem szabad lemondani. A válság előtti időkig ilyen modelleket nem gyártottak, a legkisebb típus is 600 köbcenti fölött volt. Így hamarosan a 125 köbcentis Duke-kal is megjelentek, amelyet a 200-as majd idén a 390-es követett.

Akadt még egy markáns változás volt a cég életében. A válság kirobbanásakor kezdett érdeklődni a KTM iránt az indiai Bajaj motorgyártó. Hogy mi lett volna a válság nélkül azt nehéz lenne megmondani, ám így mindenki azt kapta, amit szeretett volna. A Bajaj végül egy nagy presztízsű európai gyártóban szerzett részesedést, míg a KTM egy tőkeerős partnert kapott. Az indiai társaság ugyanis ennek az elvárásnak megfelelt, mert bár Európában alig volt ismert, ám az ázsiai ország több mint évi 10 millió darabos motorpiacának egyik legnagyobb szereplője.

Mára a Bajaj Ltd. több lépcsőben a KTM 47,2 százalékos tulajdonosa lett. Az osztrákok számára ennél is lényegesebb: partnerük révén lényegében azonnal lefedték az indiai ország piacát. Ennek eredménye, hogy tavaly már csaknem 9 ezer gépet adtak el Indiában, ami a teljes forgalom csaknem 8 százaléka volt. E mellett részben a felvett hitelből a dél-amerikai kontinensen is kereskedőhálózatot igyekeznek kialakítani, amelynek következményeként 2012-re itt is a korábbi nulláról közel öt ezer darabra ugrott az értékesített modellek száma.

A végrehajtott lépések hatékonyságát jól mutatja, hogy a 2011-hez képest az eladott motorok száma tavaly 32 százalékkal ugrott meg, míg az árbevétel 16 százalékkal, 613 millió euróra. (Ez egyébként 2008-ban a visszaesést követően csupán 454 millió euró volt.) Az alkalmazottak száma pedig 2010. évi mélypont után 1700 fő fölé emelkedett. – Vissza kerültünk a jó útra, s ez azért is örömteli, mert Európában ez keveseknek sikerült – jegyezték meg.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.