Regisztráció kis késéssel
Megtartotta múlt heti ígéretét az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt., és hétfő délután, négy nappal az eredeti határidő után, a kamionosok megkezdhették 3,5 tonnánál nagyobb járműveik regisztrálását az elektronikus útdíjrendszerbe. A közúti fuvarozók napjai azonban így is meg vannak számlálva, a július 1-jétől kilométer alapon megállapított díjak fizetésére kötelezett, mintegy 280 ezer tehergépkocsi nyilvántartásba vételére szánt legfeljebb tizenegy napból alig hat maradt. A hetedik napot – tegnap – az irodisták élték fel: bár a HU-GO névre keresztelt elektronikus útdíjrendszer technikailag állítólag már hétfő délelőtt kész volt a tehergépkocsik adatainak befogadására, az állami sztrádatársaság általános szerződési feltételeit (ÁSZF) csak délután hagyták jóvá.
A regisztrációra rendelkezésre álló napok számától függetlenül, július 1-jéig alighanem több tízezer tehergépkocsi nem kerül majd be az ÁAK 6513 kilométer közutat lefedő útdíjrendszerének adatbázisába. A kimaradó, és így jövő hétfőn az úthasználati jogosultságot biztosító, meghatározott útvonalra szóló viszonylati jegyek megváltására kényszerülő kamionosok, a kijelölt értékesítő helyeken elhelyezett kioszkoknál adhatják majd meg járműveik adatait. Ami a belföldi fuvarra induló, vagy éppen nemzetközi szállítást végző fuvarosoknak egyaránt gondot jelenthet.
A belföldieknek arra kell megtalálniuk a választ: hol válthatják majd meg viszonylati jegyeiket. Az ÁAK új viszonteladóinak listáját egyelőre nem töltötték fel a díjrendszer internetes oldalára, és csak remélni lehet, hogy a korábbi matricaértékesítőknél elérhetők lesznek a viszonylati jegyek. A hazánkba érkező külföldi kamionosok viszont ezt az akadályt könnyebben vehetik: az országhatárok közelében működő üzemanyagtöltő állomásokon megtalálhatják majd a jegyértékesítő automatákat. A gépek becsomagolva, ám üzemen kívül már a shopokban várják sorsukat. Más kérdés, hogy gépkocsivezetők járműveik adatainak gépre vitelével és az úthasználati jogosultság megszerzésével alighanem jó néhány percet elbíbelődnek majd. Márpedig a kényszerű várakozás miatt feltehetőleg kialakuló, akár több kilométeres kamionsorok a magyar határra vezető utakon torlódást okozhatnak.
Sokkal kényelmesebb helyzetben azok az egyébként regisztrált külföldi kamionosok sem lesznek, akik a magyar útdíjrendszerben használható fedélzeti berendezések híján, a HU-GO internetes oldalán próbálnak majd eligazodni. A napokkal ezelőtt bekapcsolt honlap idegen nyelvű változatai még mindig hiányosak. Önmagában már az is nehézséget okozhat, hogy a korábbi ígéretek szerint a kamionosokat hét nyelven kiszolgáló oldal a magyar mellett egyelőre csak angol és német tartalommal érhető el. Ráadásul az idegen nyelvű információk nem minden esetben fedik a magyar változatban olvasható tartalmakat. Ennél is nagyobb gond, hogy az angolul vagy németül esetleg tökéletesen beszélő külföldi kamionosok sem mennek sokra az útdíjrendszer webes felületével. A döcögve működő útvonaltervező és a hozzá tartozó díjkalkulátor ugyanis a német nyelvű változatban éppen úgy nem érhető el, mint az angolban.
De a műholdas járműkövetést használó, a 30–60 ezer forint közti áron megvásárolható fedélzeti berendezéseket felszerelő fuvarozók sem alhatnak nyugodtan. Lapunk úgy tudja: az ÁAK és a vele leszerződött bevallási közreműködők között sincs minden rendben. A sztrádatársaság és a műholdas járműkövetéssel foglalkozó cégek rendszereit hétfőn nem sikerült összekapcsolni.