Sarc után zsúfoltság
A pénztáraknál tumultuózus jeleneteket okozó sorban állásnak a csúcsidőszakokban tartalék pénztárgépeken dolgozó pénztárosok szolgálatba küldésével, a jegyértékesítésbe besegítő kalauzokkal próbálta elejét venni a MÁV-Start Zrt. A délután folyamatosan élénkülő forgalomban a nagy igyekezettől jókedve biztosan nem lett senkinek.
Elégedett arcokat már csak azért is felesleges volt keresni a vonatokon, mert az utasok és a vasutasok napok óta együtt isszák a levét a személyszállítási tarifák burkolt emelésének, azaz a gyorsvonati pótjegyek bevezetésének. A naponta munkába vonatozóknak a vasút durva drágulása önmagában is elég nagy gond: az utazás eddig is több tízezer forintos havi költségét az új felár bevezetése néhány ezer forinttal hirtelen megfejelte. És a vasutasok boldogsága sem lehet felhőtlen, a gyorsvonatokon dolgozó jegyvizsgálókon seregnyien kérik számon a többletszolgáltatással sehol nem ellentételezett sarcot.
Kéretlen szavakkal illették az utasok csütörtök reggel a Déli pályaudvarra menetrend szerint negyed tíz után érkező tapolcai gyors kalauzát is. Azt kifogásolták, hogy míg a MÁV saját bérlete mellé nem kell gyorsvonati pótjegyet váltani, addig a Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ) Budapest-bérletével vonatozók nem úszhatják meg az új sarcot. A sajátos üzletpolitikai döntést lapunk értesülései szerint az alapozta meg, hogy a költségei csökkentésére koncentráló MÁV-Start számára a BKSZ-bérletek kompenzálatlan veszteséget okoznak. Így a társaságnál alighanem azt gondolhatták, a gyorsvonati felár bevezetése majd elveszi az utazók kedvét a közlekedési szövetség bérletének használatától.
A szakemberek alighanem tévedtek, az utazóknak általában a már eddig is jobbára kényszerből használt vonatoktól, na meg az állami vasúttársaságtól megy el a kedve. Még akkor is, ha a MÁV-Start szerint minden úgy van jól, ahogy kitalálták. Lapunk kérdésére adott válaszuk szerint a Budapest-bérletek eddig sem mentesítették használójukat a felárak megfizetése alól. Ennek ellenére ezt a bérlettípust a társaság továbbra is elfogadja a főváros közigazgatási határáig tartó szakaszokon, bármely személy- és gyorsvonati pótjegyköteles vonaton. De szerintük nem igaz az sem, hogy a gyorsvonati felár bevezetésével a vasúti bérlettel utazók elvesztik azt az előnyüket, amit a mindennapos jegyvásárlás elkerülése jelentett. A gyorsvonati pótjegyet ugyanis nem kell minden úthoz külön megváltani, az új sarcot a naponta gyorsvonattal utazók akár egy hónapra előre leróhatják bérletük megvásárlásakor. Igaz, aki már valaha utazott vonattal, az tudja, ez nem túl életszerű.
Elégedetlenség ide vagy oda, a MÁV-Start közlése szerint péntek délelőtt még nem érződött a pénztárakban a növekvő utasforgalom. A fővárosi és a vidéki pályaudvarokon a délutáni óráktól készültek zsúfoltságra. De a tapasztalatok alapján a vasutasok erősebb forgalmat várnak szombat reggelre és délelőttre is. Az utolsó nagy roham pedig az előrejelzések szerint május 20-án délután és este, valamit 21-én hajnalban és reggel várható.
A pünkösdi hétvége csúcsforgalmának lecsengését követően a MÁV-Start békés hétköznapokra készül. A gyorsvonati pótjegyek bevezetése legalábbis eddig nagyobb problémát sehol sem okozott. A személyszállító vasútnál azt mondják: az utasok 80-90 százaléka már a felszállás pillanatában rendelkezett az új pótjegytípussal. Azok pedig, akik a vonaton fizették ki az új díjat, a MÁV-Start álláspontja szerint, „elfogadták a döntést, és az indokokat”.