Gyulán még nincs kolbászból a kerítés
Ezt követően a helyi önkormányzat, a neki juttatott állami források felhasználásával létrehozta a Gyulahús Kft.-t, amely bérli a Gyulai eszközeit, s gyártja többi között a Gyulai májast és a kolbászt. Daka Zsolt szerint induló vállalkozásként ők sincsenek könnyű helyzetben, ám „ha lenne is veszteségük”, az messze nem akkora, mint amelyekről a pletykák szólnak. Megerősítette azonban: volt olyan időszak, amikor csupán 2-3 napot termeltek az üzemben. Ezt azzal magyarázta, nem könnyű feladat a Gyulai Húskombinát összeomlása és az ebből fakadó piacvesztés után újraépíteni a piacot.
A Lidl és a Penny Market kivételével azonban már az összes nagy lánccal megállapodtak, az üzleti eredményeik fejlődési tendenciája pedig kifejezetten jó – tette hozzá. A februári belföldi értékesítési eredményeiket márciusban megkétszerezték, míg áprilisban további 15 százalékkal sikerült növelni az eladott mennyiséget. Ezek után további előrelépést várnak. Magyarázata szerint ugyanis a társaság portékái iránt májustól élénkül meg az érdeklődés. A viharsarki vállalatnak ugyanis nincs kifejezetten húsvéti terméke, de az ünnep után megjelennek a vevőik, s a kereslet ezt követően egész évben kitart – mondta.
A belföldi piacépítésen túl az export területén is eredményeket értek el – mondta. Áprilisban például tízszeresére emelték szállításaikat az előző hónaphoz képest. Nagyobb tételeket Angliába, Csehországba és Oroszországba vittek. A társaság számára a nagyobb ütemű fejlődést a külföldi lehetőségek nyújtanak, miután belföldön az olcsóbb termékek irányába tolódik el a fogyasztás, a Gyulai viszont magasabb árfekvésű termékeket kínál.
A város és a cég vezetése egyébként magas rangú állami vezetők társaságában a közelmúltban Moszkvában tárgyalt. Arra felvetésre, hogy itt sikerült-e új partnereket találni, Daka Zsolt azt mondta: a korábbi vevőkkel személyesen találkoztak, amely során jelezték, hogy képesek folyamatosan teljesíteni a megrendeléseket. – Nekik azóta már szállítottunk is – fejtette ki a cégvezető, hozzátéve, hogy több új lehetséges vevőjelölttel találkoztak. A szerződések megkötése és az üzlet beindítása viszont hosszú folyamat, nem megy egyik napról a másikra. Most az új kapcsolatok kiépítésén dolgoznak, de hogy ezek mikorra érhetnek be, azt az ügyvezető nem kívánta megjósolni.
Az értékesítés egyébként összességében 800-900 tonnát ért el indulás óta. Ismereteink szerint a cég üzleti tervében – a februári indulás miatt – a csonka első fél évre 1800 tonna áru eladásával számoltak. Daka szerint az első fél évesben hozni fogják a terveket, esetleg nagyon kevéssel maradnak el azoktól.
A közeljövőben kérdés lesz még a munkavállalók helyzete is: velük ugyanis az induláskor hat hónapra szóló határozott idejű szerződést kötöttek. Ezt azért tették, mert egyértelmű szándék a felszámolás alatt lévő cég vagyonelemeinek a megvásárlása. Ez szükséges ahhoz, hogy a hosszú távú működés biztosítva legyen. Ha ez megvan, akkor kötnek a dolgozókkal új megállapodásokat. Amennyiben a megfelelő termelőeszközöket az indulástól számított hat hónapon belül mégsem sikerül megvenni, akkor az alkalmazottak szerződéseit meghosszabbítják ismét egy fix határidővel.