A jéghegy csúcsa

A Népszabadság összesítése szerint eddig 365 gyanús esetet találtak csalódott trafikosok, hivatásos újságírók, valamint a netes közösség tagjai a több mint 5400 dohánykoncesszió közül. Számításunk szerint 198 olyan eset van, ahol leginkább a helyi vezetéshez közel állók – barátok, rokonok – nyertek.

További 168 esetben valamelyik gazdasági csoportosuláshoz kötik a neveket. A lista bővül, de kérdés, hogy a korrupcióvadászok csak a jéghegy csúcsát érik-e el, vagy valóban „csak” az esetek 6-7 százaléka tűnik gyanúsnak? A nyertesek szerint ez utóbbiról van szó – az ellenzék és a vesztesek pont ennek ellenkezőjét állítják. Lázár János miniszterelnökségi államtitkár a Blikknek úgy nyilatkozott: „tisztességes és egyértelmű pályáztatás történt ötezer nyertessel és tízezer vesztessel”. A Nemzeti Dohányboltok létrehozásának ötletgazdája, a jogszabály eredeti előterjesztője szerint „lehet, hogy van néhány kifogás, de döntő többségében jó kezekbe kerülnek a trafikok”.

Az ellenzék azonban egyértelműen korrupciót, a klientúra jutalmazását emlegeti. Az MSZP a trafikpályázatok eredményének érvénytelenítését követeli, Mesterházy Attila pártelnök pedig azt mondta: a mostani nyertesek arra készülhetnek, hogy ha 2014-ben a párt nyer, elveszítik a most megszerzett jogot, és új pályázat lesz. Karácsony Gergely, a Párbeszéd Magyarországért tömörüléshez tartozó független képviselő Lázár János lemondását követelte, és közölte: a párt feljelentést tesz, ha a korrupciógyanús ügyletekben lesznek szerződéskötések. A Jobbik szerint „Lázár János állítása, mely szerint az újfajta koncepció bevezetésével hétezer magyar család, hétezer magyar kisvállalkozás jut munkához, szemenszedett hazugságnak bizonyult”.

Az ellenzéki bírálatok a sajtóban megfogalmazott kritikákat tartalmazzák: nem hozzák nyilvánosságra a bírálati szempontokat, a bírálóbizottság tagjait, a nyertes pályázatok, a pontszámok és az értékelések nem megismerhetők. Ezenkívül: az előzetes bejelentésekkel szemben nem munkanélküliek és hátrányos helyzetű csoportok, hanem milliomos üzletemberek és a helyi vezetőkhöz közel álló emberek nyertek, miközben a pályázat lezárása után növelik meg az árrést.

Piaci információk szerint egyébként Lázár János miniszterelnökségi államtitkár a minimálisan bevezetendő 10 százalékos árrésről szóló javaslatának elfogadása jelentősen, 90-150 forinttal emelheti meg a cigaretták árát. A hivatalosan a Nemzeti Dohányboltok fenntarthatósága érdekében hozott intézkedés elsősorban a multinacionális gyártók által külföldön előállított középkategóriás vagy prémiumtermékeket érintheti. Ezek azok, amelyeknek jóval nagyobb a szállításból adódó logisztikai költsége. Az alacsonyabb árkategóriás termékeknél a gyártók többet tudnak engedni a kiskereskedőknek, itt az áremelés várhatóan kisebb lesz. (A cigaretta adótartalma nagyjából 82 százalék, a cigaretta gyártói árrése 13-15 százalék körüli, míg a kiskereskedői 3-4 százalék).

Az ár a gyártók számára kulcsfontosságú: a trafiktörvény alapján a jövőben szinte kizárólag ez alapján tudnak versenyezni egymással. A hazai reklámszabályok korábban már száműzték a dohánymarketinget a legtöbb reklámozási felületről, így az utóbbi években a gyártók jobbára csak az áruházban, az eladás helyén tudták megszólítani a vásárlóikat. A júliustól induló Nemzeti Dohányboltokban azonban ennek a lehetősége is minimálisra szűkül. A gyártók a trafikost sem tudják majd jutalmazni azért, ha a termékükből többet ad el. A változások nyomán tehát azok a termelők lesznek előnyben, akik az olcsóbb szegmenset célozták meg. Ilyen például a trafikügyben oly sokat emlegetett Continental Zrt. is.

A Continental tegnap közleményben támogatta a kormányzat piacátalakítási elképzeléseit. Szerintük messze túlzóak az állítások, hogy a cég korábbi vagy jelenlegi munkatársai jelentős részesedést szereztek volna a kiskereskedelmi piacon. Leszögezik: a cég nem pályázhatott, és arra „nem volt módja, hogy bármely magánszemélynek – köztük a társaság munkatársainak – megtiltsa a pályázatokon való részvételt”. Természetesnek gondolják, hogy korábbi vagy jelenlegi munkavállalóik vagy azok családtagjai pályáztak, hiszen megvolt a szakmai ismeretük.

„Éppen ezért a társaság nem érti, hogy egyes sajtóorgánumok miért tálalják szenzációként azt a tényt, hogy olyan szakmabeli, magyar kisvállalkozók is nyertek a pályázaton, akik eddig is tevékeny részesei voltak a dohánykereskedelemnek – történetesen éppen a Continental Zrt. munkatársaiként” – írják. Szerintük valótlanság azt írni, hogy a cég vagy a hozzá kötődő személyek jelentős befolyást szereztek volna a piacon. Úgy vélik: a törvény nem kedvez kifejezetten nekik, „legfeljebb valamelyest enyhíti a magyar termékek versenyhátrányát, amelyek az eltorzított verseny miatt eddig hátrányban voltak a hazai dohánypiacon”.

Mint arról többször beszámoltunk: a Continental Zrt. vezetője, Sánta János elismerte, hogy „időről időre kapott szövegtervezeteket” szakmai véleményezésre. Egy Brüsszelnek kiküldött, a később elfogadott jogszabály szövegét tartalmazó dokumentumról ugyanis kiderült, azt egy Sánta János nevű felhasználó gépén hozták létre.

Van, aki már munkához is látott az újlipótvárosi Radnóti utcában
Van, aki már munkához is látott az újlipótvárosi Radnóti utcában
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.