Herr VW baráti találkozója Orbánnal
Nem jellemző, hogy magyarországi beruházásokban is érdekelt multinacionális cég első embere rendszeresen tartana előadást budapesti egyetemen, Martin Winterkorn viszont már kilencedszer állt a katedrára a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen. Idén a világ legtakarékosabb modelljét mutatta be a professzor. A VW konszern XL1 modellje a hatékony, fenntartható mobilitás megtestesítője, 0,83 literes fogyasztással és 21 g/km szén-dioxid-kibocsátással új mércét állít, nem csoda, hogy a 250 legyártott autó lényegében azonnal el is fogyott.
Az Audi, a Volkswagen és a Műegyetem számos innovatív kutatási és fejlesztési projektben, gyakornoki programban működik együtt immár az elektromos és hibrid hajtású autókhoz kapcsolódó elektrokémia területén is. A közös kutatási projektekben a motoranalízisek és számítógépes szimulációk mellett termék- és gyártástechnológiák, illetve új vizsgálati módszerek fejlesztésére és használatára került a hangsúly.
Nem véletlen, hogy a német autókonszern elnöke öt hónapon belül másodszor tartott előadást. Martin Winterkorn nemcsak ismertette a legújabb technológiákat és piaci trendeket, de akkor is állta a sarat, amikor az egyetemisták és a meghívott gazdasági szakemberek, valamint politikusok kérdezték. Tegnap a magyar kormányfővel is találkozott.
A professzorként is elismert Winterkorn nemcsak a legnagyobb magyarországi járműipari beruházásért felelős, de ő a világ harmadik legnagyobb autókonszernjének első számú vezetője. A VW AG tavaly 8,1 millió autót gyártott. Audi, Bentley, Lamborghini, Seat, Skoda, Porsche és VW – ez a hozzá tartozó személyautó-márkák sora, valamint a MAN és a Scania.
2018-ra félmillióról 600 ezerre növeli dolgozói létszámát és 10 millióra éves gyártókapacitását – mondta Martin Winterkorn, aki szerint nem túlzóak terveik, mert 2020-ra 100 milliós globális autópiaccal lehet számolni, ami 20 millióval magasabb a tavalyi számoknál. Ezen a piacon célja a cégnek, hogy világelső legyen. A konszernelnök szerint egyedül Európa lóg ki a sorból, ahol stagnálásra lehet számítani, miközben Kínában további növekedéssel és éves szinten 20 milliós eladással számolnak. Megduplázódik a jelenleg évi 3 milliós orosz piac, de nő India, Dél-Amerika és az Egyesült Államok, valamint Kanada piaca is. – Valós igényekre építünk – jelentette ki a száz gyárat működtető üzletember.
A növekedési stratégia fontos része a győri beruházás is, mert az Audi világelső prémiummárka akar lenni, és öt éven belül meg akarja előzni a BMW-t és a Mercedest, ehhez évi kétmillió autót kell gyártania.
Megindult a próbatermelés az Audi új magyarországi telephelyén, ahol a 900 millió eurós beruházással felépített komplexum júniusi avatása után már üzemszerűen gyártják majd az A3-as limuzinokat. Bővítik a meglévő motorüzemet, amely elfoglalja a jelenlegi járműszereldét, ahol most még a TT sportkocsik és az A3-as Cabrioletek készülnek. Az új A3-as szedánokkal egy soron készül majd 2014-től a TT következő nemzedéke.
Tavaly közel kétmillió benzines és dízeles hajtómű, valamint 33,5 ezer autó készült Győrben, ahol jelenleg 10 ezren dolgoznak, köztük 1300 mérnök, akikből 261-en a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen, ötvenen pedig a győri intézményben végeztek. A győri motorokból jut a Szlovákiában működő telephelyre is, ami a sportterepjárók központja lett, a VW Touareg mellett ott készül az Audi Q7-es, a Porsche Cayenne karosszériája, és hamarosan a Bentley SUV is. Arra a felvetésre, hogy elképzelhető-e a pozsonyihoz hasonló termékstratégia, vagyis hogy Győrben nem csak Audi-jelvényes autók készülnek majd a jövőben, Winterkorn úgy reagált: ez idáig ezt nem tervezték.
– Mindig szívesen jövök Magyarországra, nemcsak a befektetéseink miatt, hanem azért is, mert itt kedves emberek vannak, akik mindig megajándékoznak friss kolbásszal és paprikával – mondta az elnök, aki arra a kérdésre, miről tárgyal Orbán Viktor miniszterelnökkel, azt válaszolta, hogy ez egy baráti találkozó.