A Közgépnek is drágult a sztráda

A Colas–Közgép–Magyar Aszfalt konzorcium építheti a menet közben megdrágult M3-ast.

Menet közben megdrágult az M3-as autópálya: a sztráda Nyíregyháza és Vásárosnamény között két ütemben épülő 45,7 kilométerének támogatási keretét a kormány hétmilliárd forinttal megfejelte. A keddi Magyar Közlönyben jelent meg a kormányhatározat, amely szerint a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) 62,4 milliárd forint helyett 69,4 milliárd forintot biztosít az M3-as Nyíregyháza–Vásárosnamény közti szakaszának megépítésére. A határozatból nem derül ki, hogy a pluszforrásra miért van szükség.

A hétmilliárd forintos kiadásnövekedést részben megmagyarázhatja, hogy lapunk értesülése szerint az M3-as Vásárosnamény felé továbbépülő pályájának januárban átadott első üteme, Nyíregyháza és a 49-es számú főút között, többe került az előzetesen számítottnál. A 33,8 kilométeres útszakasz 31,9 milliárd forintos megépítése mellett, a Colas Hungária a Strabaggal, a Közgéppel és a Kelet-Út Kft.-vel felálló konzorciuma további mintegy hárommilliárd forintnyi pótmunkát végzett el.

Megvan az ára annak is, hogy az M3-as Nyíregyháza utáni első kilométereit az autósok használatba vehették. Ehhez ugyanis mindjárt két kisebb, együttesen úgy egymilliárd forintra rúgó számlát is rendezni kell. Részben ki kell fizetni a sztráda szabolcsi megyeszékhelyig vezető pályáját az új szakasszal összekötő, már évekkel ezelőtt megépült, mintegy háromszáz méter hosszú szakasz forgalomtechnikai rendszerének kialakítását, és ezenfelül meg kell építeni az új útszakaszt kiszolgáló autópálya mérnökségi telephelyét is.

A többletből a legnagyobb összegre az M3-as még hiányzó, a 49-es főutat Vásárosnaménnyal összekötő szakaszának építésénél lesz szükség. Tegnap kihirdették ugyanis, hogy a szakaszt a Colas Hungária vezette, a Közgép és a Magyar Aszfalt párosával pályára lépő konzorcium építheti meg. A három építőcég 15,5 milliárd forintot kér a 11,9 kilométer megépítéséért – a három évvel ezelőtt kalkulált előzetes mérnökárnál mintegy 3,5 milliárd forinttal drágábban vállalja tehát a munkát.

Elképzelhető, hogy a sztráda előző szakaszánál elért „olcsóság” már nem volt szempont az ajánlat összeállításakor. Az M3-as Nyíregyházától a 49-es főútig vezető 33,8 kilométerét a Colas, a Közgép, a Strabag és a Kelet-Út négyese, kilométerenként hozzávetőleg egymilliárd forintért építette meg. Az újabb szakasz kilométerára viszont már 1,3 milliárd forint. A kormányzati keret keddi emelésére tehát alighanem azért volt szükség, hogy a közbeszerzési eljáráson eredményt lehessen hirdetni.

A tervek szerint 2014 végére elkészülő 11,9 kilométeres autópálya-szakasz beruházása ugyanis három éve egy helyben topog. Az építkezés a közbeszerzéseket követő jogviták miatt 2010 óta nem kezdődhetett el. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. immár sokadik tenderén eredetileg kalkulált 12 milliárd forintos költségbe a rajthoz állók egyikének ajánlata sem fért bele – az emelésig. Igaz, nagy verseny nem volt a projekt megszerzéséért. A győztes mellett egyedül a Doprastav–Dömper páros szállt ringbe, de 16,1 milliárd forintos árajánlatuk nem volt elég az üdvösséghez: pályázatukat, a keretet meghaladó összege miatt, érvénytelennek nyilvánították.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.