Túl nagyot markol a kormány

Nehezen jöhet össze az a tízmilliárd forint, amelyet a magyar kormány az idei költségvetésbe az internetes szerencsejátékok megadóztatásából betervezett. Sőt a lapunk által megkérdezett nemzetközi sportfogadási oldalak válaszaiból arra lehet következtetni, hogy részükről 2013-ban is pontosan akkora összeggel számolhat a kabinet, mint tavaly, vagyis semmivel.

Pedig az említett tízmilliárd is már egy szerényebb változata az eredeti kormányzati elképzelésnek: Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár a nyerőgépek őszi betiltásakor még arról beszélt, hogy az online szerencsejátékok megsarcolásából pótolják majd az intézkedés miatt kieső adóbevételeket, ami több mint 30 milliárd forint kasszírozását jelentette volna.

Póker az interneten. Megharcolnak a játékosok pénzéért
Póker az interneten. Megharcolnak a játékosok pénzéért

Az Orbán-kormány egyszer már nekifutott ennek a problémának, a 2011 végén elfogadott törvénymódosítás azonban hatástalan maradt. Noha erre már lett volna lehetőség, tavaly egyetlen nemzetközi szerencsejátékos cég sem regisztráltatta magát a Szerencsejáték Felügyeletnél, s így nem is fizetett adót magyarországi forgalma után. Nem kecsegtet nagy sikerrel az a napokban az Európai Bizottságnak elküldött törvényjavaslat sem, amely az online szerencsejátékok hazai működtetését hivatott legalizálni.

Ennek kapcsán a lapunknak név nélkül nyilatkozó internetes sportfogadási és kaszinóoldalakat működtető társaságok válaszaiból az szűrhető le, hogy alapvetően egyetértenek az elképzeléssel, ám a törvénytervezetnek van egy olyan eleme is, amely miatt a kabinet elképzelései ismét meghiúsulhatnak.

A tervek szerint minden játéktípus után 100-100 millió forint koncessziós díjat kellene fizetniük a vállalkozásoknak, és ez az összeg minden évben az inflációnak megfelelő mértékben nőne. Ez annyit jelent, hogy annak a cégnek, amely például kaszinó-, sportfogadás- és nyerőgépoldalt is kínál magyarországi játékosok számára, évi 300 millió forintot kellene befizetnie koncessziós díjként. A társaságok szerint a magyar piac méreteihez képest ez irreálisan magas összeg.

Ezt a költséget – mondják – biztosan nem tudják kitermelni, megpróbálkozni sem érdemes vele. A magyar hatóságokkal együttműködő cégeknek ráadásul ezenfölül játékadót is kellene fizetniük, a tiszta játékbevétel 20 százalékát. Ez azonban még mindig nem a teljes teher: negyedévente a 20 százalék feletti rész 2,5 százalékát, maximum 50 millió forintot is át kellene utalniuk az adóhatóságnak. Elvárás lenne még a vállalkozásokkal szemben, hogy minimum 200 millió forintos jegyzett tőkével rendelkezzenek, de ezzel a cégeknek nincs problémájuk, mint elmondták, az Európában a legjobban szabályozottnak tartott dán rendszer is hasonló kritériummal működik.

A koncessziós díjat azonban sokallják, s a lapunknak nyilatkozó cégek szerint a jelenleg magyar játékfelületet biztosító mintegy tíz társaságból jó, ha két-három hajlik majd az együttműködésre, abból pedig még biztosan nem jön össze a remélt tízmilliárd forint. Van a tervezetnek még egy problémás eleme. A javaslat hosszasan ecseteli, hogy a hazai internetszolgáltatóknak miként kell elérhetetlenné tenniük az olyan cégek oldalait, amelyek nem vetik alá magukat a magyar szabályozásnak.

 – A szolgáltatások szabad nyújtását biztosító uniós jogot lehet ugyan korlátozni, ám ilyenkor mindig kérdés, hogy a szankció kellően indokolt és arányos-e – nyilatkozta a Népszabadságnak Torsten Braner, a Taylor Wessing e|n|w|c nemzetközi ügyvédi iroda munkatársa. Ha például csak két koncessziót hirdetnek meg, vagy a koncesszió csak aránytalanul magas költséggel érhető el, akkor elképzelhető, hogy az Európai Bíróság az új szabályozást közösségi jogba ütközőnek minősíti. Ez esetben viszont a többi játékszolgáltató kitiltását, valamint weboldalaik blokkolását nem lehetne jogszerű megoldásnak tekinteni.

A törvénytervezetben viszont éppen arról nem lehet egy sort sem olvasni, hogy a koncessziós pályázatokat milyen feltételekkel és hogyan bonyolítanák le. Így az Európai Bizottság a számára megküldött javaslat alapján valószínűleg nem is tudja majd eldönteni, hogy rendben van-e a törvénytervezet, ezért csak ajánlást ad majd arról, hogy a végrehajtási rendeletet miként kell megcsinálni. A közösségi jogász szerint komplikációkat okozhat még az is, hogy a szolgáltatóknak távoli szerverhozzáférést kell biztosítaniuk az adóhatóság számára. Kérdés viszont, milyen adatokhoz férhet hozzá az NAV ilyenkor: csak a cég forgalmi adataihoz vagy a játékosok számlájához, teljes adatnyilvántartásukhoz is. Utóbbi az alaptörvény által garantált személyiségi jogok megsértését jelentheti.

Az állami cégnek adnak teret

Amennyiben a mostani – nem túl derűlátó – piaci vélekedések megalapozottnak bizonyulnak, és nem tolonganak majd a nemzetközi szerencsejátékcégek a NAV kasszájánál, akkor még mindig lesz hova nyúlnia az államnak, megcsapolhatja a Szerencsejáték Zrt.-t. Jelenleg ugyan nincs az állami vállalatnak olyan internetes sportfogadási oldala, amely konkurenciát jelenthetne a nagy nemzetközi hálózatoknak, de dolgoznak rajta. A piacra lépés azonban jelentős késésben van, hiszen a portálnak tavaly nyár óta működnie kellene.

A legutóbbi hírek szerint már tesztelik a szolgáltatásokat, és két-három hónapon belül beléphet a piacra a cég. A feladata így sem lesz könnyű, hiszen a késés miatt havi egy-másfél milliárd forint játékadót kellene produkálnia ahhoz, hogy hozza a kormány által elvárt tízmilliárdot. Alighanem éppen ezért vélekednek úgy szakmai körökben: a mostani törvénymódosítás nem is igazán a nemzetközi szolgáltatók működését kívánja legalizálni, inkább a Szerencsejáték Zrt.-t hozná helyzetbe.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.