Állam bácsi mindent megold

Mind nagyobb részt hasít ki az állam az üzleti szférából, terjeszkedési törekvései jelenleg a dohányiparban és a gázpiacon a legnyilvánvalóbbak. A pozíciószerzés érdekében az üzleti titkokhoz is hozzáférést biztosít magának. A világ legsokoldalúbb holdingját próbálja létrehozni a szabályokkal az Orbán-kormány.

„Az E.ON-nal a tárgyalások jól haladnak, a felek szándéka egyértelmű: az E.ON eladni akar, az állam pedig venni. Ez innentől kezdve csak üzleti megállapodás kérdése” – így foglalta össze tegnap Lázár János a Népszabadság kérdésére a kormány energiapiaci szándékait. A kabinet nem válogat az eszközökben, hogy elérje gázpiaci céljait: a Miniszterelnökséget vezető államtitkár az energiatörvényhez készített egy módosító indítványt, mely azt célozza, hogy a magyar állam számára legyen biztosított az elővásárlási jog „a biztonsági földgáztárolást végző földgáztároló engedélyezésében”. Vagyis abban a társaságban, amelyik a tárolást végzi. Az elővásárlási jog ezen túlmenően az engedélyesben közvetett vagy közvetlen befolyással rendelkező gazdálkodó szervezetben lévő tulajdonosi részesedés bármilyen módon való elidegenítése esetére is vonatkozik, vagyis arra a cégre, amelyik a tárolást végző társaságban érdekelt. Az államtitkár javaslata szerint az elővásárlási jog mellett a magyar államnak vétójoga is lenne.

Az érintettként szóba jöhető cégek – az E.ON és a Mol – hallgatnak a tervezetek kommentálását illetően, ugyanakkor a hozzájuk közel állók tapasztalatai szerint mindkét cég igyekszik magáról elterelni a figyelmet, azt sugallván, hogy Lázár János inkább a másikra gondolhatott, amikor dodonai gondolatait papírra vetette. Kétségtelen, Lázár János államtitkár „biztonsági tárolóról” szóló törvényjavaslata, illetve Rogán Antal Fidesz-frakcióvezető ehhez fűzött kommentárja kellően ködös volt ahhoz, hogy bármely társaságot célpontnak tekintsük. A szöveg színvonalát jellemzi, hogy tegnap páran figyelmeztettek: ha azt betű szerint értelmezzük, akkor akár minden tőzsdei Mol-részvény eladásához az állam jóváhagyására lenne szükség, ami nyilván képtelenség. Ráadásul a föld mélye – ahol a gáztárolók vannak – ma is elidegeníthetetlen állami tulajdon.

Továbbra is tisztázatlan, mire gondolhatott az államtitkár „biztonsági tároló” címszó alatt. Engedélye, alapító okirata és más dokumentumai szerint ilyet a Mol 74 és a készletező szövetség 26 százalékos tulajdonában álló, az algyői stratégiai tárolót üzemeltető MMBF Zrt. üzemeltet. A többi honi tároló, mely az E.ON birtokában van, kereskedelminek minősül. Ám a hivatkozások átvizsgálása során többen is arra jutottak, hogy Lázár János a biztonsági tárolók alatt a kereskedelmieket érthette, avagy egy régi fogalmat új köntösbe öltöztetve az összes hazai gáztárolóra gondolhatott.

A politikusi nyilatkozatok ezt a változatot látszanak erősíteni: Lázár János az általa az energiatörvényhez beadott módosításról azt mondta, hogy a magyarországi gáztározó-kapacitás fölött a magyar állam befolyásolási lehetőséget akar szerezni az energiafüggetlenség megteremtése érdekében.

Egy biztos, terítéken jelenleg az E.ON van. Munkatársunk érdeklődésére Lázár János nem kívánta kommentálni, hogy az E.ON-adásvétel 1,2 milliárd eurós üzlet lehet, az államtitkár úgy fogalmazott: veszélyeztetné a magyar állam érdekeit, ha bármilyen számot mondana. A Népszabadság kérdésére, hogy még 2012-ben megveszi-e a magyar állam az E.ON gázüzletágát, azt válaszolta: „Nekem az a személyes véleményem, hogy minél hamarabb meg kell kötni a megállapodást”. Az államtitkár azt sem zárta, ki, hogy ősszel aláírják a kontraktust. A Mol kapcsán pedig megismételte: a kormánynak az a határozott stratégiai célja, hogy a magyarországi gázellátás középpontjában „az állam álljon”, „az állam ossza a lapokat”.

A Kehit is bevetik

A Mol hamarosan más módon is megtapasztalhatja, mit jelent az „állam bácsi” társasága. Egy másik törvényjavaslat ugyanis annak teremti meg a lehetőségét, hogy a versenyszféra cégeinél is korlátlanul kutakodhatna a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal. Mindehhez csak annyit kell tennie az államnak, hogy tulajdonossá válik az adott cégben, legalább egy részvény vagy minimális üzletrész erejéig. E vizsgálatok égisze alatt a Kehi ellenőrei bármilyen adatot, üzleti titkot megismerhetnek, s bármiről másolatot készíthetnek.

A lapunk által megkérdezett cégvezetők rögtön arra asszociáltak: lényegében az összes tőzsdei cég egy csapásra bekerülhet az ellenőrzöttek körébe, illetve a multinacionális szolgáltató cégek közül azok, amelyeknek az anyavállalata tőzsdén forog. E részvényekhez ugyanis sima tőzsdei tranzakcióval hozzájuthat az állam, s meg is van a jogi alap az ellenőrzésre.

Egy lapunk által megkérdezett, a befektetéseket ismerő ügyvéd szerint egyelőre nem világos a szabályozás célja, hiszen az állami szervek e cégeknél eddig is indíthattak olyan vizsgálatot, amelynek során a cégek csaknem összes adatához hozzáférhettek. Az új törvényjavaslat értelmében ugyanakkor a Kehi nem köteles indokolni a vizsgálatot, nem kell hozzá jogalap, és azt sem köteles kifejteni, az adatok közül melyekre és miért arra van szüksége. A jogi érdek fennállásának igazolása nélkül indíthat vizsgálatot és kezdeményezheti szerződések semmisségét. Ha a vizsgálatok során bármilyen szabálytalanságot vagy törvénytelenséget észlelnek, arról jelentést készítenek, amelyhez észrevételt tehet az ellenőrzött szerv vezetője. Javasolhatnak személyi felelősségre vonást, hatósági intézkedést, bűncselekmény gyanúja esetén pedig büntetőeljárást kell kezdeményezniük.

A Kehi tevékenységéről szóló, jelenleg hatályos szabályok szerint éves ellenőrzési terv alapján dolgozik a hivatal (amelyen persze indokolt esetben változtathatnak), s a vizsgálatról az érintett szerveket öt nappal azt megelőzően értesíteniük kell. Lapunk megkérdezte néhány távközlési cég vezetőjét is, egyikük azt mondta: álságos, hogy a közpénzek felhasználásának ellenőrzésére működtetett szervet veti be a kormány, amikor a legtöbb cég semmilyen állami pénzzel nem gazdálkodik, támogatást sem kapnak, de van olyan, amelyik még adókedvezményt sem.

Egy másik jogász szerint a hatálybalépés előtti jogviszonyokat, eljárásokat is érinti a szabályozás, ezért az a visszamenőleges jogalkotás tilalmába ütközik. – Tudjuk, hogy ez Magyarországon nem érv – tette hozzá.

Beszedik a dohányt

Van viszont érv arra, hogy miért nyomul be a dohánypiacra az állam: a fiatalkorúak egészségének megóvása érdekében. Tegnapi bejelentés szerint a kormány Gyulay Zsoltot, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatóját kérte fel a dohánytörvény alapján felálló állami gazdasági társaság, a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. vezetésére. A társaság létrejöttének jogi feltételeit megteremtő trafiktörvényt szeptemberben fogadta el az Országgyűlés. A céget a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő hozza létre, feladata a 2013. július 1-jétől felálló, állami monopóliumba kerülő dohány-kiskereskedelmi rendszer működtetése lesz. A Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. alapításához, illetve működéséhez 450 millió forint forrásátcsoportosítását rendelte el a kormány. A társaság szervezi a november 15-én kiírandó állami koncessziós pályázatokat, a cég köti majd a szerződéseket, és végzi a koncessziós díjak begyűjtését is.

A Hungaroring vezetését már ellátó Gyulay Zsolt szerint „kemény munka” áll előttük. Egy olyan csapatot hoz létre, mely 60 napon belül elbírálja a közel 7000 pályázatot, dönt a 20 évre kiadott koncessziós szerződésekről.

Az immár többszörös cégvezető felhívta a figyelmet arra, hogy az állam 2010-ben közel 440 milliárdot költött dohányzásból fakadó betegségek kezelésére, ugyanakkor az állam dohányzásból származó bevétele csak 360 milliárd forint volt, vagyis mínusz 80 milliárd forintos ez a szaldó. Tegnap Matolcsy György is adatokkal igyekezett alátámasztani, hogy miért van szükség az állam behatolására a dohánypiacra: egy parlamenti levelében kifejti, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság 2011-ben az idegenforgalmilag frekventált területeken végzett ellenőrzései alapján azt találta, hogy a kereskedők az esetek 49 százalékában értékesítettek dohányt kiskorúaknak, holott ez tilos. Ezen túl egészségügyi statisztikai adatokat mutat be, melyek szerint a lakosság 29-32 százaléka dohányzik, amivel a 27 tagállam között a 21. helyen vagyunk (csak hat országban nagyobb ez az arány). Az összes halálozás hatoda vezethető vissza a dohányzásra a 2010-es felmérések szerint – idézett egy másik adatot a miniszter.

A gazdasági hatások sem mellékesek, de emiatt nem aggódik a kormány. Lázár János szerint a jelenlegi 43-44 ezer elárusítóhellyel szemben az új rendszerben 10 ezer alá esik a dohányboltok száma – Matolcsyék 6-7 ezer dohánybolttal számolnak. A dohány-kiskereskedelem az új rendszerben döntő mértékben helyi, egyéni kisvállalkozásokhoz fog kerülni. – Újraosztjuk ezt a piacot, és megpróbálunk hátrányos helyzetűeket, munkanélkülieket és hazai családi vállalkozásokat lehetőséghez juttatni – fogalmazott az államtitkár. Az NGM számításai szerint 12-14 ezer új munkahelyet teremt a jogszabály, egyben jelzik, hogy a dohánypiaci átrendeződéstől nem keletkezik adóbevételi többlete a büdzsének.

Az még nem dőlt el, hogy a dohánytermékeken kívül mást lehet-e majd árulni a dohányboltokban, erről várhatóan júliusban születik döntés. – A totó-lottó árusításban és az újságárusításban „van fantázia” – mondta Lázár János.

A dohány jövedéki adójának rendszeres, évente akár többszöri emeléséről az államtitkár azt mondta a Népszabadságnak: „ez volt, van és mindig lesz”, s 5-7 éven belül a magyar árak elérik az európai átlagot.

Vagyis addig folyamatosan emelkedni fog az ár.

Lázár és Navracsics. Teret foglalnak
Lázár és Navracsics. Teret foglalnak
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.