Érdemes szétnézni
Sok előfizetőt érint hátrányosan a telefonadó nyári bevezetése. A szolgáltatók erre hivatkozva emelték áraikat, s ezekben érződik az adó kivetésének logikája is, vagyis az, hogy a céges SIM-ek után a szolgáltatónak többet kell fizetnie, a legtöbb társaság ezért a vállalkozói tarifacsomagok alapdíját emelte. Emlékezetes, hogy az idén 2500 helyett 1400 forint a fizetendő adó havi maximuma, a kulcsa továbbra is két forint percenként, ez azonban nem köti a szolgáltatót, amely a 2500-as adószinthez lőtte be az áremelést. Egyrészt, mert az adó alanya nem az előfizető, hanem a szolgáltató, másrészt azért, mert jövő januártól úgyis 2500 lesz, vagy még több.
A hűségidők lejártával tehát érdemes átgondolni, valóban céges-e a tarifacsomag. A kis forgalmat lebonyolító kártyák esetében a kisebb cégeknél nagyobb lehet a megtakarítás, ha egy egyéni díjcsomagba sorolják át az előfizetést, sajnos ez együtt jár némi adminisztrációval és költséggel is, valamint azzal, hogy a vállalkozás nem számolhatja el költségként az immár magán-előfizetővé váló kolléga telefonszámláját.
Az adó érinti az úgynevezett Tandem kártyákat is: a legtöbb szolgáltató kínál olyan lehetőséget, hogy nagyobb mennyiségű percet több kártyáról lehet lebeszélni. Vagyis mennyiségi kedvezményt adnak a cégnek, amely aztán annyifelé osztja a megvásárolt perceket, SMS-t és adatmennyiséget, ahányfelé jónak látja. Sajnos az ilyen kártyák havi költsége is emelkedik. Ez a megoldás azonban ennek ellenére is elgondolkodtató, mert rendkívül flexibilis kihasználást tesz lehetővé: az nem fordulhat elő, hogy olyan kollégának is elő fizet a vezető egy drágább csomagra, aki azt sosem használja ki, csak éppen a céges flotta nem enged mást. A Telenor kifejezetten a kisvállalkozások számára kialakított Üzlettárs nevű csomagjában már a leg alacsonyabb havi díj is megosztható akár 25 hívószám között. A Vodafone-nál akár 30 kártya is osztozhat egy költségkereten, s a percdíjak annál alacsonyabbak, minél többet költ a vállalkozás. A T-Mobile Tandemnek hívja azt az opciót, amely a megvásárolt mobilinternetet tudja megosztani még egy SIM kártyával, amely például a laptopban van.
A legjobban azonban akkor jár egy vállalkozás, ha felméri nemcsak a kommunikációs, de az informatikai igényeit is. Ma már ugyanis komplex informatikai szolgáltatáscsomagot nyújtanak a cégek, beleértve a levelezési szolgáltatást, a vírusvédelmet, a vonalas szolgáltatásokat, s akár még szoftvereket, számítógépeket vagy épp tévé-előfizetést is lehet rendelni tőlük az irodába. Nyilván ezek között a legfontosabbak az informatikai biztonságot szolgáló és a levelezési funkciók, valamint a szoftverek szolgáltatásként történő beszerzései, melyek folyamatos hardverfejlesztéstől s magas állandó vagy eseti költségektől kímélik meg a céget fix havi díjért.