A kínaiak miatt kellett kapkodva módosítani az útdíjtendert?
Sajnálkozva csóválhatják a fejüket a Wen Jiabao kínai miniszterelnököt 2011 nyarán Budapestre elkísérő diplomaták. A távol-keleti nagyhatalom európai gazdasági terjeszkedéséért felelős szakemberek úgy érezhetik: hiába volt minden udvarias hajlongás, a magyar kormány arra is képtelen, hogy számon tartsa nemzeti ünnepeiket. Peking az október 1-jén kezdődő héten ugyanis a népköztársaság 1949-es kikiáltásának évfordulóját ünnepli. Azt pedig az ország pénzéért kalapozó Orbán-kormány sem biztos, hogy komolyan gondolta: az ünnepet sutba dobva a kínai cégek éppen a magyar útdíjtenderen törik majd magukat.
Márpedig az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. 2012. szeptember 25-én olyan tendert jelentetett meg a projekt megvalósítására, ami minden lehetséges pályázónak kényelmetlen, de a kínaiakat szinte kizárja a versenyből. Európában pozícióit erősítő elektronikai cégük, a Huawei képviselőinek éppen országuk egyik legfontosabb nemzeti ünnepén kellene az ÁAK Váci úti irodaházában megjelenniük és leadniuk jelentkezésüket, igazolni részvételi alkalmasságukat. (– A Huawei stratégiája nem változott az útdíjtenderrel kapcsolatban, és a cég nem tud arról, hogy a beadási határidőt miatta módosították volna – regáltak lapunknak ezzel kapcsolatban a cégnél.)
Az ÁAK és a tanácsadói, a Multi-Contact Consulting Szolgáltató Kft., illetve a Clarity Consulting Informatikai és Menedzsment Kft. konzorciumának közös kapkodásából azonban diplomáciai jegyzékváltás nem lesz. Az Európai Unió hivatalos lapjában (TED) kedden megjelent pályázati felhívást ugyanis nagy sietve máris módosították. Méghozzá úgy, hogy mindazok, akik részt akarnak venni a magyar elektronikus útdíjrendszer tenderén, egy hét haladékot kaptak. Legyenek akár kínaiak, akár németek, október 1. helyett október 8-án kell beadniuk jelentkezéseiket. (A határidőt előbb október 3-ra módosították, majd ezt korrigálták végül október 8-ra.)
Vagyis a pályázni készülők munkatársai hétvégén hátradőlhettek. A multinacionális cégeknél évek óta mosolyogva figyelt magyar szerencsétlenkedés kivételesen jól jött: mindenkinek maradt esélye, hogy igazolja részvételi alkalmasságát. A többi között például azt, hogy a 2009., 2010., 2011. években árbevétele elérte a 20 milliárd forintot, és az elektronikus útdíjrendszerhez hasonló hálózatok üzemeltetéséből is évente legalább tízmilliárd forintot szed be. Na meg azt, hogy rendelkeznek seregnyi minőségbiztosítási tanúsítvánnyal, és az elmúlt három évben építettek 500 kilométer, most is üzemelő útdíjszedő rendszert.
Az ÁAK tendere egyéb érdemi részein egyelőre nem változtatott. Holott lenne min. Ott van például, hogy az autópálya-kezelőnél úgy vélik, a „megtett úttal arányos díjszedési rendszerek bevezetéséhez szükséges legrövidebb időtartamot nemzetközi példák alapján vizsgálva megállapítható, hogy az útdíjrendszer-bevezetés lehetősége csak akkor biztosítható, ha legkésőbb 2012. december elején nyertes ajánlattevővel a szerződéskötés megtörténik”. A vágyott határidő december 3. Ezen önmagában is érdemes lenne már most változtatni. Aligha valószínű ugyanis, hogy a közbeszerzés végeredményét a vesztes pályázó társaságok egyike sem támadja majd meg.
Ám ha komolyan vesszük a december 3-i határidőt, akkor a pályázóknak éppen karácsonyra kell benyújtaniuk tevékenységi felelősségbiztosításukat. A jól fizetett, szolid 1,35 milliárd forint tanácsadói díjért dolgozó szakértők erre mondhatják, hogy a dokumentum benyújtására adott huszonegy napos határidőt nem kötelező teljesen kitölteni, az igazolás beérkezhet az ÁAK-hoz korábban is. És ebben akár igazuk is lehet. Csak azt kellene előre tudni, hogy a nagy nemzetközi pénzintézetek az ünnepi készülődés közepette készek-e a karácsonyfa felállítása előtt megajándékozni ügyfeleiket egy-két ilyen igazolással.