Zsolnay: Kiszáll a Közgép
A Zsolnay átvilágítása során kiderült, hogy a gyár a vártnál súlyosabb helyzetben van. Tavaly a 220 embert foglalkoztató cég árbevétele az előző évhez képest több mint negyedével, 300 millió forinttal csökkent, és 282 milliós veszteséggel zárta az évet. A közlemény szerint a Közgép pénzügyi eszközökkel és teljes tudásával a Zsolnay mellé állt, mindezek ellenére durva politikai és médiatámadások érték. Részben ezzel magyarázza, hogy már nem kíván részt venni a Zsolnay átszervezésében, ami szükséges a gyár életben maradásához.
Páva Zsolt, Pécs fideszes polgármestere közleményben reagált. A politikus jelezte, hogy a város elfogadja az egyforintos árat, s mostantól a Zsolnay kizárólag Pécs tulajdona. Páva megértően szólt arról, hogy a Közgép az építőipar válsága miatt nem tudja tovább vállalni a Zsolnay finanszírozását, és megköszönte, amit a cég eddig a porcelángyárért tett. Jelezte: a kormány segítségét kérik a Zsolnay megmentéséhez.
Pécs 2010-ben 230 millió forintért adta el a Zsolnay 49 százalékát az ingatlanfejlesztésben jártas Jászai Gellért cégének, az M-B Kft.-nek. A menedzsmentjogokat megszerző kisebbségi tulajdonos 500 milliós tőkeemelést és milliárdos fejlesztést ígért. Mindebből semmi sem lett, és Jászai 2011 májusában eladta az M-B Kft.-t a Közgépnek. Pécs vezetői abban bíztak, hogy az évente több tízmilliárd forint állami megbízást elnyerő Közgép képes lesz a Zsolnay fejlesztésére. A cég vállalta is, hogy 2011 végéig 500 millió forinttal segít stabilizálni a porcelángyár gazdálkodását, ám a tőkeinjekció elmaradt. Ez év februárjában a Közgép vezérigazgatója, Németh Miklós új elképzelést osztott meg a nyilvánossággal: cége az idén havonta 30 millióval támogatja a Zsolnayt, emellett kifizeti a porcelángyár 130 milliós bankhitelét, és megvalósít egy 80 milliós rekonstrukciót az üzemben. A város ebbe belement. A pénznek azonban csak egy része érkezett meg, a hat hónapra esedékes 180 millióból a Közgép 50 milliót utalt át, a hitelátvállalás és a rekonstrukció pedig elmaradt. Amikor ennek okáról faggattuk a Közgép vezetőit, nem kaptunk választ. Most is kerestük a Közgépet, hogy megkérdezzük: a közleményben szereplő 400 milliót mire fordították (lévén, hogy eddig csak 50 millióról tudtunk), de ezúttal sem érkezett válasz.