Dudik János váltja Orosz Ferencet a vezérigazgatói poszton
Lapunk úgy tudja: a szakember régóta fontolgatja a lemondást, de a lépésről csak a hét elején született meg az egyezség. Utódja Dudik János lesz, akit már ki is neveztek a posztra. Az eddig a NIF beruházástámogatási igazgatójaként dolgozó új vezér első feladata előreláthatólag csapatépítés lesz. A leköszönő vezérigazgatót ugyanis a NIF számos fontos munkatársa követheti. Az építkezés már meg is kezdődött, a hírek szerint a beruházó cég vezérigazgató-helyettesi székét Kovács Ákos, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója foglalhatja majd el.
Orosz Ferenc távozását az MFB egy szűkszavú közleményben jelentette be tegnap. Így hivatalosan egyelőre arra sincs válasz, mi vezetett a cégvezető lemondásához. Csupán annyit lehet tudni, hogy lépése okairól a vezérigazgató még közvetlen környezetében sem beszélt.
Lapunk azonban úgy tudja, kétségeit egyetlen kérdéskör megoldatlansága érlelte cselekvéssé: belefáradt a NIF működésének finanszírozásáért a Nemzetgazdasági Minisztériummal (NGM) folytatott szélmalomharcba. A szaktárca ugyanis a 2012-es költségvetésben megszüntette az Útpénztár támogatását, így bizonytalanná vált, milyen forrásokból működhet tovább az évente több milliárd forint értékű infrastrukturális beruházást felügyelő vállalat. Ez pedig egyúttal azt is jelenti, hogy a hazai finanszírozású projektek nagy részének folytatása szintén ellehetetlenült.
A NIF és az NGM „vitájáról” részletek nem szivárogtak ki. Mindenesetre a történet hátterét az egymás követően kifundált, majd kútba esett kormányzati elképzelések adták. Az Útpénztár bevételeinek csaknem felét érintő költségvetési támogatás megszüntetéséről hozott döntés idején például a terv az volt, hogy a NIF és a közúti közlekedéssel foglalkozó állami társaságok működési költségeit az elektronikus útdíjrendszer bevételeiből teremtik majd elő. A rendszer bekapcsolása azonban már a kormány naptárában is 2013 júliusára tolódott. Még akkor is, ha a NIF-nek és társcégeinek a hátralévő 12 hónapban is ki kell fizetnie dolgozói bérét, illetve egyéb számláit.
De nem hozott megoldást az sem, hogy a tavaly napvilágra került tervek szerint a NIF-et összevonják az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-vel és a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-vel. A cégek egyesítése lehetőséget adna az ÁAK mintegy 25 milliárd forintos tőketartalékának mobilizálására. A fúzió azonban egyre csak várat magára, így a NIF innen sem jutott pénzhez.
Az utolsó mentsvár az volt, hogy a kormány a közelmúltban határozott a NIF tőkéjének hatmilliárd forintos emeléséről. A pénz azonban még nem érkezett meg a társasághoz. Eközben az állami beruházó pénzforrásai lassan, de biztosan elapadnak. A korábbi évekből számláin megmaradt tartalékokat hamarosan felélik.
A NIF már kinevezett új vezérigazgatójáról az MFB keveset árul el közleményében. E szerint Dudik János régi motorosnak számít az állami infrastrukturális beruházások területén. Az 51 éves mélyépítő, illetve környezetgazdálkodási mérnök 1983 óta áll alkalmazásban, 2010 óta beruházástámogatási igazgatóként dolgozik a NIF-nél. Korábban volt tervezőmérnök, pénzügyi-finanszírozási szakember, gazdasági igazgató és műszaki-gazdasági tanácsadó.