Tanuló bérlet és autólízing
Korai még következtetéseket levonni, hiszen a piaci szereplők tanulgatják az új bérlési szabályokat és lehetőségeket. A módosításoknak köszönhetően személyautó bérleti konstrukcióban történő beszerzésénél a havi díjak áfatartalma január 1-jétől kezdődően levonható, ám a forgalmazók szerint ezt sokan még nem tudják.
Még csak ismerkednek az új szabályokkal a piaci szereplők, de az már biztos, hogy az adóváltozások eddig nem hoztak jelentős forgalomnövekedést, az viszont megfigyelhető, hogy kisebb motorokkal rendelnek autókat a vállalkozások. Korai még következtetéseket levonni, hiszen a piaci szereplők tanulgatják az új bérlési szabályokat és lehetőségeket. A módosításoknak köszönhetően személyautó bérleti konstrukcióban történő beszerzésénél a havi díjak áfatartalma január 1-jétől kezdődően levonható, ám a forgalmazók szerint ezt sokan még nem tudják. A jogszabály-módosítások közül a regisztrációs adó csökkentése és a személyautók esetében a bérleti díjra (operatív lízing) felszámított áfa visszaigénylésének lehetősége volt kedvező hatással a lízingpiac kihelyezési darabszámaira.
Az eddig elhalasztott gépjárműcseréket is elindíthatják a vállalkozások, hiszen az új szabálynak köszönhetően a bérlet (operatív lízing) esetében több mint 20 százalékkal csökkenthetők a céges gépjármű-finanszírozás és a flottakezelés költségei. Induló ráfordítás nélkül, mérlegen kívüli finanszírozási forrással és a gépjármű jövőbeli értékének, valamint az üzemeltetési kockázattól szabadulási lehetőség miatt egyértelműen az operatív lízing (bérlet) a vezető konstrukció, utána jön a szintén nettó finanszírozást (beszerzési ár és lízingdíj esetében is visszaigényelhető áfa miatt) lehetővé tévő pénzügyi lízing a második, és egyre jobban zsugorodik a hajdani favorit, a hitel részesedése az értékesítésben.
A Porsche Pénzügyi Csoport Magyarország igazgatója, Borók János szerint az átrendeződő termékpaletta mellett jellemző trend, hogy száz finanszírozásra kerülő gépjárműből nyolcvan lízing (pénzügyi lízing, operatív lízing), és csak húsz fut hitelkonstrukcióban. A szakember szerint érdemes operatív lízinget választani, mert más finanszírozási formával ellentétben nem igényel induló ráfordítást. Ha ugyanez beruházás lenne, a teljes összeget, hitel esetén pedig 20-25 százalékot kell kifizetni önerőként már induláskor. Másik nagy előnye az idei jogszabály-módosításnak a bérleti díj áfájának visszaigényelhetősége. Operatív lízing esetén a maradványérték kockázata a lízingbeadóé. Mivel az operatív lízing esetében a jogcím a szolgáltatás, az üzemeltetés, a szervizelés, de még a gumicsere kockázatát is átvállalja a bérbeadó a bérlőtől, így a szolgáltatás részeként a szervizköltség áfáját is visszaigényelheti a vállalkozás. Az operatív lízing vállalkozóbarát, mert nem a beszerzés költségeire koncentrál, hanem akár kilométerre kiszámítható a használati költség, fix a bérleti díj, így pontosan tervezhető, hogy adott futamidő és futásteljesítmény figyelembevételével mennyibe fog összesen kerülni a kiválasztott gépjármű a cégnek. Előnyös, hogy a gépkocsi nem a cég tulajdona, hanem azt csak bérli, így a mérlegben nem rontja a pénzügyi mutatókat és a hitelképességet.
Jó jel, hogy idén a magánvásárlások 23,6 százalékkal bővültek, ám Áncsán László, a Toyota értékesítéstervezési és logisztikai vezetője szerint a növekedés inkább a tavalyról áttolt forgalomba helyezéseknek köszönhető, mert sokan kivárták az alacsonyabb regisztrációs adótételeket. A japán márka flottaaránya a tavalyi 45 százalékról 48-ra nőtt. A módosított áfa-törvény következtében a hazai gépjárműpiacon tovább nőhet a vállalati ügyfelek aránya, ami tavaly már meghaladta a hetven százalékot. Az előrejelzések szerint idén csak csekély mértékben növekedhetnek az újautó-eladások, miközben valamelyest visszaeshet a készpénzes, valamint a hitelre és zárt-végű pénzügyi lízingre történő vásárlások száma, ugyanakkor az utóbbi helyét jórészt a nyílt végű pénzügyi lízing veheti át, míg jelentős bővülés várható az operatív lízing területén is.
Nem következett be a remélt hatalmas élénkülés az autópiacon, állítja a Hyundai Hungary marketing vezetője, Kovács Pál, aki szerint az ügyfelek és a finanszírozók is csak most ismerkednek az áfa visszaigénylés és nyílt végű operatív lízing lehetőségével. Idő kell még ahhoz, hogy ennek hatása jelentősen éreztesse magát, annyi már érzékelhető, hogy az eddigi készpénzes vásárlók is bátrabban nyúlnak a finanszírozások felé. A szakember szerint áfa visszaigénylésre jogosult gazdasági vállalkozásoknak az operatív és nyílt végű pénzügyi lízinggel érdemes tervezniük.
Körmendi László a Toyota Hungray marketing vezetője szerint a személyautóknál jelentkező áfa levonhatóságának lehetőségéről a vállalkozások nagy része valószínűleg még nem hallott, vagy nem kellően tájékozott, emiatt inkább csak a második negyedévben várható növekedés a finanszírozási piacon. Lakossági ügyfeleknél továbbra is a klasszikus hitel konstrukció számít az elsődleges finanszírozási formának. A gépjárműpiacot viszont jelenleg is a flottaértékesítés mozgatja, ahol a 2012 januárjától életbe lépett szabályozások okán az idei év meghatározó finanszírozási formája minden bizonnyal a nyíltvégű pénzügyi lízing és operatív lízing (tartósbérlet) konstrukciók lesznek. Mindkét konstrukciónál jelentkezik az áfa visszaigényelhetőség lehetősége, ami komoly megtakarítást jelenthet céges személygépjárművek beszerzésénél és fenntartásánál.
Amennyiben egy vállalkozás céges személyautó beszerzését tervezi és csak a finanszírozásra keres megoldást, akkor mindenképpen a nyíltvégű pénzügyi lízing az ideális finanszírozási forma. Amennyiben nem csak finanszírozásra van igény, hanem teljes autópark kezelésre és egyéb kiegészítő szolgáltatásokra is, úgy az operatív lízing (tartósbérlet) lehet a jó megoldás. A havi lízingdíjak, illetve bérleti díjak áfa-ja az üzleti használat arányában mindkét esetben levonható. Az operatív lízing előnye, hogy csökkenti az adminisztrációt és a nyíltvégű pénzügyi lízinggel szemben az eszköz nem a bérbevevő könyveiben szerepel, hanem a bérbeadóéban, így mérlegen kívüli finanszírozást kínál. Kishaszongépjárművek céges beszerzésénél továbbra is a zártvégű pénzügyi lízing konstrukció számít a legideálisabb megoldásnak, ahol az áfa összeg a futamidő elején egy összegben visszaigényelhető.