Lassuló tehertempó
A magyar teherautópiac 2009-ben érte el a mélypontot, 2011-ben is csak a válság előtti forgalom 70 százalékára sikerült feltornászni a forgalomba helyezéseket, de a növekedés csökkenő irányt mutat. Gyöngyösi István, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének teherautó-szakértője szerint 3,5 tonnánál nagyobb összgördülő tömegű járművekből 2008-ban 5800, 2009-ben 2049, tavaly 4030 kelt el. Az idén 3800-as darabszám várható, a 12 százalékos csökkenés a nyergesvontató-piac telítettsége mellett mással is magyarázható.
A megnövekedett tulajdonszerzési illeték, az áfa, valamint a személyi költség miatt nagy a kísértés a teherautók külföldi forgalomba helyezésére, ezért nő az itthon vásárolt, de szlovák vagy román rendszámmal forgalomba helyezett kamionok aránya. Egyre többen viszik feketén működő műhelyekbe a kamionokat, pedig mindent összevetve nem drágább a márkaszerviz, mert az előírt létszámú szakembergárdát folyamatosan továbbképzik, korszerűek a célszerszámok, a számítógépes szoftver is legális, és folyamatosan frissítik.
Az első negyedévben 2800 kishaszonjárművet helyeztek forgalomba, ami 19 százalékos növekedés, áprilisban azonban érezhetően lassult a tempó. Éves szinten 10-15 százalékos bővüléssel számolnak a kereskedők, ami azt jelenti, hogy újabb 13 ezer kishaszonjármű jelenik meg az utakon. A forgalomnövekedés forrása lehet, hogy a vállalkozások nem halasztják tovább autócseréjüket, mert az egyre nagyobb futásteljesítményekhez egyre magasabb szerviz- és üzemanyagköltségek járulnak. Lendíthetnek a forgalmon a szabályváltozások is: január elsejétől a nyílt végű pénzügyi lízing és a tartós bérlet esetén céges és a magánautóknál részben visszaigényelhető az áfa. Az első negyedévben a JATO adatai szerint nehéz-teherautóból és buszból 182 darabot, használtakból 540-et helyeztek forgalomba. A magyar piac legnépszerűbb modelljéből, a Ford Transitból az első negyedévben 279 kelt el, ez tízszázalékos növekedés a múlt év azonos időszakához képest.