Digitális Világ kisiskolásoknak

Nem könnyű eligazodni a digitális világban. Az internet és a ma már mobiltelefonon is elérhető világháló számtalan lehetőséget kínál az ismeretterjesztésre, segítséget nyújt a tanuláshoz, de olyan tartalmakat is kínál, amelyek nem szolgálják a gyerekek egészséges szemléletének kialakulását.

Ezért is jelentős a MediaSmart Hungary és a Telenor kezdeményezése, amely segítséget kínál a fiataloknak a megfelelő tájékozódáshoz.

A Telenor a Biztonságosabb Internetnap (Safer Internet Day) alkalmából jelentette be, hogy pedagógusok számára elérhető oktatási segédanyag kidolgozásába kezdett, amely az alsó tagozatos gyermekek digitális írástudásának és médiatudatosságának fejlesztését célozza.

A MediaSmart Hungary 2007-ben indította útjára a nonprofit alapon működő Médiatudor programot, amely a kisiskolások reklámértését és médiatudatosságát fejleszti. A program következő lépcsője a Digitális Világ kezdeményezés, amely az internet terjedése révén digitális tudatosság kialakítására összpontosít.

A Media Smart Hungary szakmai vezetésével fejlesztett tananyag a 7–12 éves, alsó tagozatos korosztálynak szól, összesen 14 fejezetből áll. A mobilhasználatról, a mobiltartalom fogyasztásról és a biztonságos internetezésről szóló fejezeteket a Telenor szakértő munkatársai állítják össze. Emellett a szervezők széles körű társadalmi összefogásra számítanak a tananyag kidolgozásában, népszerűsítésében és későbbi fejlesztésében is.

A 8–14 évesek médiafogyasztási szokásairól szóló Ipsos-kutatás szerint a gyermekek érdeklődésének középpontjában a zenehallgatás, az internetezés és a filmnézés áll.

A közösségi oldalak használata egyre jelentősebb szerepet kap mindennapi életükben. A megkérdezettek 61 százaléka naponta legalább egy órát internetezik, 82 százalékuk tagja valamely közösségi oldalnak. A kutatás felhívja a figyelmet arra is, hogy a fiatalok kíváncsisága koruk előrehaladtával egyre növekszik, ezzel párhuzamosan pedig csökken a szülői ellenőrzés internetes tevékenységük felett. A 8–14 év közöttiek 32 százalékát egyáltalán nem felügyelik, teljesen szabadon használhatják a világhálót. Fontos tehát a gyermekekben erősíteni a kritikus gondolkodás képességét és az internetes tartalmak helyes értelmezése.

„Az oktatási, tudatosítási kezdeményezés mellett a fizikai szűrést is fontos eszköznek tartjuk: január 1. óta az Interpol tiltólistája alapján blokkoljuk a gyermekek ellen irányuló, szexuális bűncselekményeket tartalmazó weboldalakat, ezzel gátoljuk a káros tartalmak terjedését” – mondta el III. Klausz Ferenc, a Telenor vállalatfejlesztési vezérigazgató-helyettese.

A tudatos mobilhasználat elterjesztése szempontjából komoly jelentősége van annak, hogy ezt a kezdeményezést az a norvégiai központú Telenor karolja fel, amely a világ egyik legnagyobb mobilszolgáltatója 195 millió mobil-előfizetővel. A Telenor Magyarországon is a magyar piac egyik vezető mobiltávközlési vállalata, amely –a csoport részeként – 1994-ben Pannon néven alapította meg vállalkozását, s úttörő szerepet játszott a hazai mobilszolgáltatás elterjesztésében. A Pannon évtizedekig számos tanújelét adta annak, hogy részt kíván venni a társadalmi felelősségvállalás fejlesztésében. Új korszak indulását jelentette, amikor a vállalat 2010 májusában Pannonról a Telenor márka névre váltott. A jelek szerint új irányokba kívánja tovább folytatni azt a CSR-stratégiát, amelyet még a Pannon márka alatt honosított meg a hazai közéletben.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.