Magas árak után mélyütések

A dráguló üzemanyag, a magasabb biztosítási díj, átírási illeték és cégautóadó, valamint a megemelt autópálya-használati tarifa után újabb mélyütésre számíthatunk. A havi tízezer forintos budapesti dugódíj bevezetésének ötlete rémálom: ez már nemcsak az autópiac, hanem az autózás válsága, ami hárommillió személygépkocsi- és közel félmillió haszonjármű-tulajdonost és családtagjait érinti.

Ahogy a következő tétel is: a műszaki vizsgadíj költségét a tervezett rendszámcsere növelheti. Mindegyik komoly teher az autósokra, mely pontosan regisztrált rétegként mindig is a legegyszerűbben fejhető.

Természetesen nem mindig csak a költségvetés gyarapítása a cél: a dugódíj esetében a főváros tehermentesítése is fontos. Az autózási költségek miatt nyilván sokan váltanak közösségi közlekedésre, ami nehezebben megy azoknak, akiknek munkaeszközöket, szerszámokat, árukat, gyermekeiket és idősebb családtagjaikat is szállítania kell.

Nyilván mindenre gondolt a főváros vezetése, és rohamtempóban építi ki a városszéli parkolókat, ahová az agglomerációból érkezők biztonságban hagyhatják autóikat, hogy aztán tömegesen szálljanak metróra és egyéb közösségi járműre. Ilyen üzemeltetési költségek mellett szinte teljesen mindegy, hogy menynyibe kerül egy autó, mert ez a közlekedési forma a tehetősek kiváltsága marad. Legalábbis, ha ilyen tempóban emelkednek a költségek, melyek közül már legkevésbé jelentős a beszerzési ár. Márpedig azok is változtak: a drágább kategóriákban jelentősen csökkentek.

Január elsejétől két százalékkal emelkedett az áfa, csökkent viszont a regisztrációs adó, ami különösen a nagy motorral szerelt luxuskocsikat és terepjárókat érintette kedvezően, így főleg a drága modellek lettek olcsóbbak. A legjobb környezetvédelmi besorolású – például a 3000 ezer köbcentiméteresnél nagyobb benzinmotoros – autóknál az adó 3,2 millió forintról 400 ezer forintra csökkent.

Ebben a kategóriában nagyot korrigált lefelé a BMW, az Infiniti, a Mercedes és a Volvo január elsején több modellnél is csökkentette árait. A 330d Touring ára 14,2 millióról 12,37 millió forintra csökkent (–13 százalék), a Mini One ára 4,88 millióról 3,999 millióra változott (–18 százalék). A rekordot a Mini Countryman tartja mínusz 19 százalékkal. A Mercedesnél akár 15 százalékos árcsökkenés tapasztalható a C- és E-osztályok egyes típusainál, és olcsóbb lett a legújabb B és M modell. A C350 BlueEfficinecy T modellt a tavalyi árnál 2,4 millió forinttal kevesebbért lehet megvenni.

Az Infiniti G37 AT most 12 millió forintba kerül, ami 18 százalékkal (2,65 millió forinttal) olcsóbb, mint tavaly. Másfél millió forintnál nagyobb mértékű az árcsökkentés az Infiniti M teljes modellcsaládjánál, 2,3millió a G37 Cabrio esetében. A Volvo árai átlagosan 6-8 százalékkal csökkentek: az XC90 3,2 változat 2,55 millió forinttal lett olcsóbb.

Több importőr tavaly lenyelte az árfolyam-növekedést, és januárban is alig változtatott listáján. A Porsche Hungaria által képviselt Seat, Skoda és Volkswagen márkák a forint euróval szembeni gyengülését jóval kisebb mértékben érvényesítették, vagy egyáltalán nem korrigáltak.

Az általános gyakorlat szerint a 15 százalékos árfolyamesés mértékének több mint felét magára vállalta az importőr és a gyártó, így 3-5 százalékos mértékben drágultak az autók, kivétel volt az Audi, melynél eddig még nem változtak az árak. A Dacia a vevőknek adta a regisztrációsadó-csökkenést, ami több modell esetében tízszázalékos árcsökkenést jelentett, azzal együtt, hogy az áfaemelést érvényesítették: Renault-finanszírozással a Sandero modell ára 1,49 millió forint.

A JATO elemzője, Horváth Györgyi szerint az árképzésben egyelőre nem figyelhetők meg egyenletes trendek, volt olyan márka ahol egy-egy modell ára akár 17 százalékkal is csökkent, ám inkább a kisebb elmozdulások jellemzőek. További árváltozások várhatók a közeljövőben, miután az importőrök már elemezték a konkurenseik árképzésének hatását, valamint stabilizálódik az év eleji hektikus árfolyamingadozás.

Megugrottak a forgalomba helyezések januárban: a JATO adatai szerint 4980 új személyautó kapott rendszámot, ami 45 százalékkal több a tavalyi év azonos időszakánál. Örömre azonban nincs ok, tudják ezt a kereskedők is: sokan tavaly megvették a kiválasztott kocsit, melyet még 280 forintos eurón kaptak meg a raktárkészletből, de az idén januárban életbe lépő csökkentett regisztrációs adó miatt kivártak a forgalomba helyezéssel. Ez volt az oka a decemberi húszszázalékos visszaesésnek, és ezzel magyarázható az idei növekedés.

Tavaly mi is azt tanácsoltuk ügyfeleinknek, hogy ne helyezzék azonnal forgalomba új autójukat, mert akkor jelentős összeget takaríthatnak meg, nyilatkozta lapunknak Gablini Gábor, a Gémosz elnöke, akit az idei árak alakulásáról kérdeztünk. Érezhetően jelentős különbség van a márkák között: van amelyik tovább akarja növelni piaci részesedését, és ezért gyártójának köszönhetően ártámogatást is bedob, de van olyan cég, amelyik könyörtelenül érvényesíti az áfaemelkedést és az árfolyamváltozást.

Az elnök szerint érdeklődés leginkább a hárommillió forint feletti kategóriában tapasztalható. Hosszabb távon nehéz előrejelzésekbe bocsátkozni mert továbbra is az euró–forint váltás az árlisták meghatározója. Jó hír, ha erősödik a forint, rossz, hogy továbbra is hiányoznak a piacról a tömegmodellek magánvásárlói.

Regisztrált rétegként mindig is a legegyszerűbben fejhető az autóstársadalom: az emelkedő üzemeltetési költségek miatt ez a közlekedési forma a tehetősek kiváltsága marad
Regisztrált rétegként mindig is a legegyszerűbben fejhető az autóstársadalom: az emelkedő üzemeltetési költségek miatt ez a közlekedési forma a tehetősek kiváltsága marad
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.