Nem a Malév, hanem a piaca a tét
Ha a spanyolok érkezéséig azonban nem biztosítható a Malév folyamatos üzemelése, a versenytársak benyomulnak az átmenetileg üresen maradó piacra, így az egyébként jó nevű szakmai befektetőnek már nem érné meg belépni a magyar légtérbe.
Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos a Malév csődjét lebegtette meg tegnap, amivel elszállhat az utolsó lehetőség is arra, hogy a kormány külső befektetőt vonjon be a magyar piacra. Budai szerint a Malév helyzetéért is a Gyurcsány- és a Bajnai-kormány a felelős. Most mindenki a kormány döntésére vár, amelyet a szakminisztérium a múlt hétre ígért, így kissé meglepő, hogy a biztos elszámoltató szerepéből kilépve a légitársaság jelenlegi helyzetének ismertetésébe fogott. E szerint a tulajdonosi szerkezet miatt – 95 százalék az államé, 5 százalék egy orosz banké – megállapítható, hogy nem lesz vásárlója. Az állam az EU miatt már egy fillér támogatást sem adhat (sőt, a cégnek 88 milliárd forint korábbi állami támogatást vissza kell fizetnie), vagyis a Malév rövid időn belül működésképtelenné válhat.
Ez azonban csak féligazság. Azzal ugyanis jó ideje senki nem számol, hogy a befektető a jelenlegi Malévba szállna be. Már a kínai érdeklődőkkel is arról tárgyaltak, hogy egy új légitársaságban lehetnének partnerek, s komoly befektetőt csak ilyen konstrukció érdekel. Vagyis hazánkban is megvalósulhatna a Swiss–Sabena–Alitalia-modell.
Kérdés, hogy a biztos nyilatkozata mennyiben tekinthető a kabinet hivatalos álláspontjának. A döntés most a jövő hétre várható – tudtuk meg kormányzati forrásokból. A fejlesztési tárca ugyanis korábban még a légitársaság fontosságát hangsúlyozta, s az EU-döntés után is deklarálta, hogy megteremtik a működési feltételeit. Lapzártánkig a minisztériumtól és a kormányszóvivőtől sem kaptunk választ e felvetésünkre. A Malév elnöke, Berényi János elmondta: a cégnél mindenki keményen dolgozik, üzemi tekintetben a januári számaik is jók. Hozzátette: „Van pénzünk, s az utasok is bíznak bennünk.”
Lapunk úgy tudja, hogy a Figyelő által is megnevezett spanyol Vueling légitársasággal eredményes tárgyalásokon van túl a minisztérium. Megállapodás és üzleti terv is készült, amire a Vueling igazgatóságának kellene kimondania az áment februárban. A tervek szerint csak ezt követően hozták volna nyilvánosságra az EU január 9-i, a Malév tiltott állami támogatásairól szóló határozatát. A Malév finanszírozása rendkívül kiélezett. Az a formáció, amelyet a spanyolokkal való tárgyalásokon elképzeltek, a nyári menetrend kezdetén startolhatna. A Vueling egyébként a spanyol Iberia diszkont-leányvállalata, s a British Airwayst is birtokló International Airlines Group érdekeltségébe tartozik. A Figyelő szerint, bár diszkontmodellt kíván meghonosítani, biztosítana átszállásokat is a budapesti bázison, ahogy teszi azt például Barcelonában is.
A jelenleg kirajzolódó kép szerint tehát a piacért küzdők csapnak össze az európai és a magyar térfélen is, amelynek tulajdonképpen csak egy eszköze a Malév esetleges leállása. Ha ugyanis megvalósulna a mind ez ideig titkolt elképzelés, azzal a spanyol fapados cég olyan piacokat szerezne meg magának a Malév-ügylet égisze alatt, amelyekre ma a Malév repül, s amelyek jelentős részére igencsak fáj a konkurencia foga, legyen az akár a WizzAir, akár olyan vezető európai légitársaságok, mint például a Lufthansa vagy az AirFrance–KLM.