Alaptézisek törvénybe foglalva

Az alaptörvényhez kapcsolódó sarkalatos, vagyis csak kétharmaddal módosítható törvényben a kormány gazdasági alaptéziseit rögzíti, így például azt, hogy a személyi jövedelemadó 2013., a társasági adó pedig 2015. január 1-jétől egykulcsos. Nyugdíj kizárólag a nyugdíjkorhatár betöltése után jár (kivéve azokat a nőket, akik negyven évet ledolgoztak), az állam pedig garantálja, hogy a nyugdíjak megőrzik reálértéküket.

Az államadósság elleni küzdelem átmeneti felfüggesztését jelenti, hogy először a 2016-os költségvetés elkészítésénél kellene alkalmazni azt a szabályt: az államadósság előző évihez viszonyított növekedési üteme nem haladhatja meg a költségvetésben meghatározott várható infláció és a bruttó hazai termék reálnövekedési üteme felének a különbségét. Ezzel lehetne ugyanis garantálni a szigorúbb gazdálkodást jó időkben és a lazábbat a rosszabb gazdasági feltételek, esetleg recesszió alatt.

A törvény rögzítené, hogy az Országgyűlés nem fogadhat el olyan költségvetést, amellyel az államadósság meghaladná a teljes hazai össztermék felét. Ugyanakkor vélhetően ez a kitétel sem érinti a jelenlegi kormányzati ciklust, mert egészen addig, amíg az államadósság meghaladja az előbbi értékét, a parlamentet csupán arra kötelezné, hogy olyan büdzsét fogadhasson el, amely az adósság GDP-hez viszonyított arányának a csökkentését tartalmazza.

Új szerepben tűnik fel a Költségvetési Tanács, mert amennyiben egy törvényjavaslat megváltoztatná a büdzsé bevételeinek és kiadásainak főösszegét, növelné a költségvetési hiány mértékét, akkor az csak az intézmény előzetes hozzájárulásával bocsátható zárószavazásra.

Elvileg a jövőben visszamenőleges hatályú fizetési költelezettséget nem állapíthatnának meg, mint ahogyan nem bővíthetnék a fizetésre kötelezettek körét, illetve nem szüntethetnének meg kedvezményt, mentességet. Ha ilyet tennének, azt csak a következő év első napjától tehetnék, s azt is a hatálybalépés előtt legalább hatvan nappal ki kell hirdetni, míg az új fizetési kötelezettséget megállapító törvényt fél évvel korábban.

A határidők semmisek azonban abban az esetben, ha mondjuk egy alkotmánybírósági vagy az európai uniós bírósági döntésből olyan állami fizetési kötelezettség fakad, amelyet a költségvetés nem tud kifizetni. Ebben az esetben átmeneti hozzájárulások – különadók – írhatók elő, és az előbbi határidőket sem kell betartani.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.