Ötven éves a gépkocsi-nyereménybetétkönyv: még ma is megéri a pénzét

Kelendő volt, mint a nyerő lottószelvény. Régi, mint a Szabó család, és még ma is sokan szeretik. Ha talál egyet a nagymama fiókjában, el ne dobja, mert teljes névértékben beválthatja, sőt akár egy új autót is nyerhet vele! Ötven éves a gépkocsi-nyereménybetétköny.

Az első autó-nyereménybetétkönyveket ötven éve sorsolták. A ceremónián az 1961. augusztus 12-én az április 30-áig váltott 10 ezer forintos címletű betétkönyvek vettek részt: 31 autót sorsoltak ki, a legolcsóbb Trabant Limousine listaára 46 ezer forint volt, ám ennél sokkal többet ért, hiszen pillanatok alatt akadt rá vevő, akár tíz-húszezer forintos felárral. Akkoriban ugyanis az új autókat forgalmazó Merkur négy-öt éves szállítási határidőkkel működött, ezért jó befektetés volt azonnal felárat adni egy nyerő betétkönyvért, és kocsihoz jutni. Ami nem mellesleg a hivatalos szállítási határidőig amúgy is megdrágult.

A személyautóban szegény szocialista országokban általában 4-5 évet, az egykori Német Demokratikus Köztársaságban 15 évet is várni kellett az áhított Trabantra vagy Wartburgra, így egy azonnal elvihető új autó jóval többet ért a listaárnál. A nyertes lottószelvényhez hasonlóan ez is kedvelt és kelendő volt a gazdagodó csempészek és zöldségesek, valamint svarcoló autószerelők és más iparosok között, akik így is legalizálták többlet jövedelmüket.

A választék követte az évtizedeken át inkább csak áraiban gyarapodó Merkur-listát: az első sorsoláson a Trabant Limousinon kívül nyerni lehetett még Combit (50 ezer Ft), Moszkvicsot, Warszawát (64 ezer Ft) és Skoda Octaviát (61 ezer Ft). A választék később bővült és persze az árak is emelkedtek: jött a 80 ezer forintos Lada, aztán amikor abból kevesebb jutott az OTP-nek, akkor be kellett érni Daciával és Zaporozseccel. Nem hiányzott az 1500-as Polski Fiat és az FSO Polonez, Yugo, Zastava, de volt eredeti olasz FIAT, aztán Maruti, Renault, BMW és Rover.

Az autó-nyereménybetétkönyv intézményét ma is működteti az OTP. A 2000-es évektől tizenegy márka, hetvennél több típusa forgott a szerencsekerékben: volt Daewoo, aztán Chevrolet, FIAT, Ford, Mitsubishi, Opel, Peugeot, Seat, Suzuki, Toyota, Volkswagen. Ötven éve az első sorsoláson csak 10 ezer forintos betétkönyveket sorsoltak, a másodikon (1961. november 10-i) már ötezres címletű betétkönyvek is szerepeltek, 1996. május 1-jén jelent meg a 20 ezer forintos, tíz éve pedig 50 ezer forintos címletű betétköny.

A beválthatóság nem évül el, tehát a nyertes bármikor jelentkezhet a nyereményért. A legutolsó, 2011. július 15-i sorsoláson Chevrolet, Peugeot, Suzuki és Toyota márkájú autók különböző típusai szerepeltek. Fél évszázad alatt 91 090 gépkocsit sorsoltak ki, és az OTP Bank júniusi nyilvántartásában 713 olyan kisorsolt autó szerepel, melyet eddig még nem vettek át.

Aki rálel egy fél évszázada kisorsolt, de ki nem váltott nyerő betétkönyvre, annak az még hozhat valamit a konyhára, igaz a veterán korú kocsitípushoz retró ár jár. Ráadásul a régi autókat természetesen nem tárolják. A később jelentkezők, a gépkocsi sorsoláskor érvényes árra tarthatnak igényt. Valamikor annyiba került egy autó, mint amennyibe napjainkban a legdrágább, tehát az ötvenezer forintos betétkönyv, de a lényeg nem változott: a nyereményautókat korábban is és napjainkban is a gépkocsi-nyereménybetét után meghirdetett kamatából képzett nyereményalapból sorsolják ki havonta egyszer.

A későn jelentkezők a gépkocsi sorsoláskori listaárára tarthatnak igényt
A későn jelentkezők a gépkocsi sorsoláskori listaárára tarthatnak igényt
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.