Húsvéti sztrájkveszély

Újabb munkabeszüntetésről döntöttek a British Airways légiutas-kísérői.Azt egyelőre nem lehet tudni, mikorra időzítik a sztrájkot, de ha akarják, húsvétkor már megnehezíthetik a vállalat működését.

Másfél éve nem jutnak dűlőre egymással a British Airways (BA) legnagyobb brit szakszervezethez, a Unite-hez tartozó légiutas-kísérői és a brit nemzeti légitársaság menedzsmentje. Az eredeti nézeteltérést az okozta, hogy a súlyos deficitje miatt megtakarításokra kényszerült vállalat a tengerentúli járatokon 15-ről 14-re csökkentette a kabinszemélyzet számát és 2010-től két évre befagyasztotta a fizetéseket. A döntést követően huszonkét napra felfüggesztették a munkát az alkalmazottak, ezzel mintegy 150 millió font veszteséget okozva a társaságnak. A BA vezetése ezt azzal torolta meg, hogy átképzés, dolgozók reaktiválása és más módszerek révén pótolta a kiesett munkaerőt, illetve a sztrájkhoz csatlakozott alkalmazottaktól megvonta az anyagilag vonzó utazási kedvezményeket, és fegyelmi büntetést helyezett kilátásba.

A kialakult patthelyzetben újabb szavazásra került sor a szakszervezeti tagság körében, melynek eredménye hétfőn látott napvilágot. A Unite közleménye szerint a voksban az érintett dolgozók 72 százaléka vett részt, és 83 százalékuk, azaz 5811 légiutas-kísérő helyeselte újabb sztrájk vagy sztrájkok megtartását. A szabályok értelmében huszonnyolc napon belül kell megnevezni a munkabeszüntetés napját, és a BA-nek legalább hét napra előre kell tudnia a dátumot. Ha a Unite nagyon barátságtalan gesztust akarna tenni, akár a húsvétot, akár az április 29-i királyi esküvőtől a május 2-i bankszünnap közötti négy munkaszüneti napot tönkre tehetné.

Len McCluskey, a Unite főtitkára üzenetértékű jelzésnek, a tagság elszántsága bizonyítékának tekinti a szavazás kimenetelét. Mind az unió közleménye, mind a British Airways honlapján sebtében nyilvánosságra hozott válasz utal a tárgyalások lehetőségére. A BA felkészült arra, hogy a Gatwick és City repülőtérről valamenynyi járatát el tudja indítani, míg a világ egyik legnagyobb légi kikötőjéről, Heathrow-ról az összes transzatlanti, a belföldi és európai járatok túlnyomó többsége fel tudjon szállni.

A megállapodás esélyét növelheti, ha mind a múlt év november végén a Unite élére megválasztott Len McCluskey, mind az Iberia spanyol légitársasággal megvalósult fúziót követően a BA élére került vezérigazgató, Keith Williams arroganciára hajló elődeiknél nagyobb kompromisszumkészségről tesznek tanúságot.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.