Népszavazás a forintról?

Az alkotmány nem tökös-mákos rétes, hogy mindent belepakoljanak – állítja Kolláth György alkotmányjogász arra a javaslatra reagálva, miszerint az alaptörvényben kell rögzíteni, hogy a forint a törvényes fizetőeszköz. Ezzel szerinte a kormány szembemegy a 2004-es vállalásokkal.

Az új alkotmányban rögzítené Varga Mihály, a Miniszterelnökség államtitkára, hogy a forint a hivatalos fizetőeszköz Magyarországon. A múlt héten, az alkotmányozás parlamenti vitája során dobta be a köztudatba elképzelését a politikus. Indoklása szerint ennek megjelenítése az alaptörvényben annyira magától értetődő, mint hogy Magyarország fővárosa Budapest. A hatályos alkotmány nem tartalmaz utalást Magyarország törvényes, avagy hivatalos fizetőeszközére.

Mint ahogy a monetáris politika irányítójáról, a Magyar Nemzeti Bankról szóló törvény is úgy határozza meg a jegybank feladatait, hogy kizárólagosan jogosult bankjegy- és érmekibocsátásra, és ezek – ideértve az emlékbankjegyet és emlékérmét is – a Magyar Köztársaság törvényes fizetőeszközei. Forintról itt nem esik szó, hanem a törvény más szakaszaiban, például az árfolyamokról szóló részben.

Az 1946 augusztusában bevezetett forintról törvényi rendelkezést egy 2001-es jogszabályban, a XCIII törvényben találunk a devizakorlátozások megszüntetéséről. Itt rögzítik, hogy a Magyar Köztársaság törvényes fizetőeszköze a forint.

Megkérdeztünk néhány alkotmányjogászt, pénzügypolitikai szakembert, milyen következményei lennének az államtitkár javaslatának: az pusztán egy politikai gesztusként értékelendő, vagy pénzügyjogi konzekvenciái is lehetnek. Bár válaszadóink jelezték, elmélyültebb vizsgálatot igényelne a javaslat értékelése, de például Kolláth György alkotmányjogász komoly aggályokat lát ezzel kapcsolatban. Mint lapunknak elmondta, egy ilyen jogi aktus ellentétben állhat a 2004-es uniós csatlakozásunkkor tett vállalásunkkal: jelesen azzal, hogy Magyarország bevezeti az eurót.

Mivel a csatlakozást népszavazással is megerősítették a magyarok, kérdés, hogy ezúttal, egy abban tett vállalás felülírása esetén nem lenne-e szükség egy újabb népszavazásra – osztotta meg lapunkkal gondolatait az alkotmányjogász, aki szerint azt is érdemes lenne megvizsgálni, hogy amennyiben az alaptörvényben rögzítik a forintra utaló részt, ahhoz hogyan viszonyul az euróval való fizetés. Ugyanis sok helyen már most is lehet az uniós fizetőeszközzel fizetni a boltokban. Kolláth végül hozzátette, az alkotmány „nem tökös-mákos rétes, hogy mindent bele kellene tömni”.

Varga Mihály azzal utasította vissza a kritikákat, hogy amikor eljön az ideje az euró bevezetésének, a parlament kétharmaddal meg tudja változtatni az alaptörvényt. Ki nem mondva, de ezzel az állításával újabb hitet tett egy kormánypárti politikus amellett, hogy nem szerepel a rövid távú tervek közt az euró bevezetése. Ezzel a piac egy része is egyetért: sem a magyar gazdaság, sem az uniós piac nem áll most úgy, hogy érdemes lenne a közös pénz bevezetését erőltetni.

Ehhez Magyarországnak túlzott gazdasági erőfeszítéseket kellene tennie egy olyan időszakban, amikor a kereslet élénkítésére lenne szükség, s az euróövezet építménye sem nyújtja jelenleg azt a biztonságot, amit 5 vagy tíz évvel ezelőtt. Abban egyetértés van elemzők között, hogy az euró bevezetés feltételeinek teljesítése mindettől függetlenül érdeke Magyarországnak, csak az ütemezés került új megvilágításba.

A jegybank monetáris tanácsának mai kamatdöntő ülése után kiderül, hogy ezen az úton milyen inflációs veszélyeket lát jelenleg az MNB. Az aktuális negyedéves inflációs jelentés ugyanis mostanra készült el. S új metodika szerint, mivel a stáb – szakítva az eddigi gyakorlattal – jóval kisebb súlyt helyez a szabályalapú módszertanra, amikor mind az árfolyamot, mind a kamatot a jelentés előtti időszak értékeinek megfelelően vetíti ki a következő másfél-két évre. Ígérik, az új rendszer könynyebb eligazodást ad a kamatpályára vonatkozóan.

Egy, azMNB működését jól ismerő szakember azonban nem elégedett a változtatással, szerinte inkább piaczavaró információkkal szolgál majd az MNB. Azt is kifogásolta, hogy pont a monetáris tanács megújulására időzítve áll át az új módszertanra az MNB (ennek előkészítése egyébként már hónapok óta folyik).

Névtelenséget kérő forrásunk egyébként azon a véleményen van a megújult monetáris tanácsról, hogy Cinkotai Jánost leszámítva a másik három tag alkalmazkodni fog a „hely szelleméhez”, és a jegybanki fősodratú gondolkodást teszi majd magáévá. Kamatváltoztatást most nem vár, így áprilisban is maradhat a 6 százalék.

Varga Mihály szerint majd ha eljön az ideje, meg lehet változtatni az alaptörvényt
Varga Mihály szerint majd ha eljön az ideje, meg lehet változtatni az alaptörvényt
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.