Lehet győztese a midibusztendernek

Miután a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) január elején megsemmisítette a BKV Zrt. midibusz-pályázatának eredményét, nem nagyon hallani fejleményekről az ügyben, pedig a határozat szerint új értékelésre 30 napja van a közlekedési vállalatnak. Egy igazgatósági előterjesztés szerint azonban van már eredménye a tendernek – eközben azt is hallani, hogy teljesen új tendert írnak ki.

A BKV Zrt. berkein belülről érkező hírek szerint korántsem biztos, hogy lesz győztese a közlekedési vállalat mintegy 1,5 milliárd forintosra taksált midibusztenderének. A kiírás szerint több frekventált útvonalon, de elsősorban a Várban új cég üzemeltetné a járatokat, amelyhez 40 új, alacsony padlós járművet szerezne be a befutó vállalkozás. A pályázat során egyszer már hirdettek eredményt, ám az itthon megszokott koreográfi a szerint az egyik alulmaradt vállalat megtámadta azt. Jelen esetben a győztes az Orangeways Zrt. lett, míg a harmadik helyezett Vértes Volán Zrt. emelt kifogást (egyébként szokatlan módon, mert a győztes kizárása után nem ők, hanem a második helyre rangsorolt társaság, a VT-Transman Zrt. került volna az első helyre), állítván, irreálisan alacsony az első helyezett által tett kilométerdíj, így az tarthatatlan, s éppen ezért ki kellett volna zárni a céget a tenderen. A KDB részben helyt is adott a Vértes Volánnak, azaz úgy ítélte meg, három kérdésből egyben nem a körülményeknek megfelelően járt el a közlekedési vállalat, vagyis jobban, körültekintőbben meg kellett volna ismernie a győztes ajánlat részleteit. Ennek megfelelően a KDB az eljárást lezáró döntést – de csak azt – megsemmisítette, s úgy döntött, a BKV-nak 30 napon belül új értékelést kellett készítenie.

A határozatát január 10-én tette közzé a KDB, s annak véleményezésekor a közlekedési vállalat igen vehemensnek mondható álláspontot fogalmazott meg, jelezvén: a pályázat révén évente „több százmillió forint megtakarítás érhető el”. Ráadásul a BKV Zrt. és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. részéről is többször hangsúlyozták, hogy kívánatos lenne – az unió szándékával egyezően – alvállalkozók bevonása a fővárosi közösségi közlekedésbe, az ugyanis megtakarításokat hozna. A BKK-t irányító Vitézy Dávid például egyik nyilatkozatában úgy fogalmazott: csupán fokozatos versenyeztetés képzelhető el. Nem szabad piac ra dobni túl nagy pályázatokat, de azért elég nagyot ahhoz igen, hogy megmozduljon a piac. Nos, itt megmozdult, hiszen az említetteken kívül negyedikként még a Panorama Tourist Kft. is adott árajánlatot az utolsó körben.

Az Orangeways lehet a várbuszok új gazdája
Az Orangeways lehet a várbuszok új gazdája

Múlt csütörtökön viszont a 30 nap lejárt és kihirdetett újabb döntés továbbra sincs a midibuszok kérdésében. Törvényt azonban nem szegett a BKV, miután a döntőbizottság határozata szerint a határozat postázása, egészen pontosan kézhezvétele után indul el a 30 nap. A BKV lapunkhoz eljuttatott válasza szerint ez pedig február 18-án jár le, vagyis e hét péntekig még van idő. A hozzánk eljutó hírek viszont arról szólnak, hogy fordulat állt be, és nem biztos, hogy új győztest hirdetnek, ehelyett elképzelhető, hogy a tender eredménytelenségét hirdetik ki, s új pályázat indul. Ez a KDB-döntést véleményező BKV-levél hangneme és az általunk megismert dokumentumok alapján furcsa lenne, és alighanem magyarázatra is szorulna. Pél dául az, hogy a BKV mégsem talált mindent rendben a saját pályázatában.

A jelek szerint azonban erről szó sincs, legalábbis a BKV igazgatósága elé került dokumentumokban ilyenre utalás sem történik. Az eltelt egy hónapban a BKV újra áttekintette az árajánlatokat, s a BDO Magyarország Tanácsadó Kft. révén még egy külső, független pénzügyi tanácsadó szakvéleményét is kikérte. Emellett újra bekérték Kovács Miklós, az Orangeways vezérigazgatójának véleményét, hogy magyarázza számait. A vizsgálódás eredményeként a közlekedési vállalatnál – a BDO által elmondottakat is alapul véve – a január 27-i igazgatósági ülésre el is készült egy „vezetői összefoglaló”. Az általunk megismert dokumentum szerint a külső szakvélemény és a vállalat bírálóbizottságának értékelése alapján továbbra is az Orangeways ajánlata a legkedvezőbb, s ami a BKV számára a KDB-döntés tükrében legfontosabbnak látszik „gazdaságilag is ésszerű”. A BDO szerint a korábbi győztes számai nem mondanak ellent a „gazdasági racionalitásnak”. Emellett a BKV bírálóbizottságának az ügyben egyéb területen – például üzemanyagmegtakarítás – vizsgálatot folytató összes tagja első helyre tette az Orangewayst, míg második a VT-Transman lett. Előbbi egyébként 379 forintos kilométerdíjat ajánlott, míg utóbbi 475 forintot. A harmadik helyezett Vértes Volán neve mellett 610 forint, míg a Panoráma Tourist mellett 640 forint áll. Az anyag szerint az új eljárás során az igazgatóságnak ismételten az Orangewayst javasolják nyertes ajánlattevőként kihirdetni.

Eszerint győztest „találtak” az elmúlt egy hónapban, s az megegyezik a korábbival, de kérdés, véglegesen lezárulhat-e ez a tender, vagy az elmúlt napokban valóban megváltoztak az álláspontok a közlekedési vállalatnál, és új pályázatot írnak ki.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.