Parkolnak az új midibuszok
Mégsem írják alá a közeljövőben a BKV Zrt. midibusztenderét. Az eljáráson harmadik helyezett Vértes Volán (VV) Zrt. kérelmét ugyanis „részben jóváhagyta” a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB), így „az eljárást lezáró döntést megsemmisítették”. Az indoklás szerint a BKV megszegte a közbeszerzésekről szóló törvényt, ám hogy az említett határozat egészen pontosan mit is takar, azt tegnap este lapzártánkig nem sikerült kideríteni: nem sokkal fél öt előtt került fel a KDB internetes oldalára az információ, ezután pedig a szervezetnél már nem találtunk senkit, aki a kérdéseinkre válaszolt volna. Ami tény: a győztes Orangeways Zrt. nem köthet szerződést a BKV Zrt.-vel.
A döntőbizottság döntése azt is hangsúlyozza: további jogorvoslati kérelemnek nincs helye. Közbeszerzésben jártas jogászok szerint ebben az esetben nem az eljárást nem kell megismételni, azaz előröl kezdeni, hanem új értékelési eljárást kell végeznie a közlekedési vállalatnak, amely során „utólagos adatszolgáltatásra” kérhetik az ajánlattevőket.
A KDB határozata alapján az szűrhető le, hogy a VV-nél az Orangeways utolsó körben tett roppant alacsony árajánlata verte ki a biztosítékot. Többi között nehezményezték, hogy a későbbi győztes a korábbi ajánlati tervében 890 forint kilométerköltséget adott meg, míg az utolsó körben ezt 379 forintra csökkentette. Emellett sérelmezik azt is, hogy a kirívóan alacsony árra vonatkozó indoklást maradéktalanul nem tudták megismerni. Az Orangeways kilométerdíja a VV szerint aránytalanul alacsony, fi gyelembe véve azt is, hogy a BKV közben módosította az igényelt autóbusz műszaki elvárásait, ami – a Vértes Volán szerint – drágította a buszokat. Erre is hivatkozva kérték a KDB-t, hogy tiltsa meg a szerződéskötést a feleknek.
Nem nevezhető szokásosnak, hogy a harmadik helyre rangsorolt vállalat nyújtott be kifogásokat a döntőbizottsághoz, míg a második VT-Transman nem tett hasonló lépést. Vagyis, ha a győztes pályázót kizárja a KDB, a VV akkor sem került volna az élre. A dokumentum szerint ez a BKV-nak is „feltűnt”, s jelezték is a KDB felé, hogy: „ez a kérelem nem az arra jogosulttól származik.” Az üggyel kapcsolatban kerestük a BKV sajtóosztályának vezetőjét, ám este már nem sikerült elérni, míg az Orangeways ügyvezetője, Kovács Miklós egyelőre nem kívánt a fejleményekre reagálni.
Másfél éve zajlik a pályázat
A közlekedési vállalat november végén hirdette ki győztesként az Orangewayst a midibusztenderben. Akkor egy csaknem másfél éve húzódó pályázat végére tettek, eszerint nem véglegesen pontot. A kiírás szerint a 40 jármű leszállításáért és a járatok üzemeltetéséért folyt a küzdelem az utolsó körben állva maradt négy kandidáló, a Vértes Volán, a Panoráma Tourist Kft., az Orangeways Zrt. és a VT-Transman között. A nyertes ajánlattevővel hatéves szerződést köt majd a BKV Zrt., amely azonban a Budapesti Közlekedési Központra száll át. A győztes a BKV-val kötendő közszolgáltatási szerződés értelmében nyolc budapesti buszjáratot üzemeltet majd. Az említett flottából tizenöt közlekedne a budai Vár területén, a 16-os, a 16A és a 116-os járat vonalain.
A többi jármű a Gellérthegyen (27-es), a Rózsadombon (191-es), az Infoparkban (203-as), Óbudán (237-es), valamint Budafokon (251-es járatokon) váltaná fokozatosan a jelenleg üzemelő Ikarus 405-ös típusokat. Becslések szerint a szerződés értéke évi mintegy 1,5 milliárd forint lehet.