Leépítések Pozsonyban

Kétezer alkalmazottat bocsát el a szlovákiai Cargo teherfuvarozó vasúttársaság a veszteségeire hivatkozva.

Jövőre minden ötödik alkalmazottjától megválik a súlyos anyagi gondokkal szembesülő Cargo. A cégben legfeljebb hétezer-négyszázan maradhatnak 2011-ben – jelentette be Martin Halanda, a szlovákiai teherfuvarozó vasúttársaság szóvivője. Elmondta azt is, hogy a távozni kényszerülők a ledolgozott éveiknek megfelelően végkielégítést kapnak, s a munkaügyi hivatalokkal együttműködve igyekeznek számukra új megélhetési lehetőségeket találni.

A Cargo már tavaly csődközeli helyzetbe került, akkor azonban a Fico-kabinet 166 millió euró állami kölcsönnel segítette ki a társaságot. Már most nyilvánvaló, hogy a hitel első, mintegy tízmillió eurós részét a cég jövő februárban nem tudja visszafizetni. Ezért halasztást és átütemezést kért.

A Cargo idei vesztesége várhatóan 99,43 millió euró lesz. Iveta Radicová kormánya olyan üzleti terv kidolgozását kérte a menedzsmenttől, amely alapján jövőre lényegesen hatékonyabban működhet a társaság, rá egy évre pedig nyereséges lehet, s 2013-ban akár stratégiai befektető fogadására is alkalmassá válik – közölte a szóvivő. Robert Fico, a legerősebb szlovák ellenzéki párt, a Smer elnöke élesen bírálta a jelenlegi kabinet nyomására született határozatot. – A tervezett privatizálás további leépítésekkel, az állam számára pedig újabb szociális gondokkal jár, miközben a cég teljesítménye fokozatosan javul – érvelt a pozsonyi exkormányfő. Mire Iveta Radicová úgy reagált, hogy a Cargo nemhogy saját magától, de még állami segítség révén sem képes kilábalni a súlyos válságból, amelynek orvoslása csak a stratégiai partnertől várható.

Szlovákiában 2005-ben vált külön a vasúti személyszállítást, illetve a teherfuvarozást végző állami részvénytársaság. Egy év múlva a Rail Cargo Austria és a J & T Financie Group osztrák–szlovák konzorcium előrehaladott tárgyalásokat folytatott a szlovák cég megvásárlásáról, amelyért akkor 13,8 milliárd koronát (akkori árfolyamon hozzávetőleg 116 milliárd forintot) kínáltak. Ám a Dzurinda-kabinet – éppen Robert Ficóék heves tiltakozása és a közelgő választások miatt – végül megszakította az egyezkedést. – Ez a lépés politikai szempontból talán érthető, gazdasági megfontolásból azonban súlyos hiba volt –érveltek annak idején a pozsonyi szakértők.

Veszteglő árufuvarozó kocsik egy szlovákiai állomáson
Veszteglő árufuvarozó kocsik egy szlovákiai állomáson
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.