Kevesebb akció, gazdagabb karácsony

Az idei szezonban kevesebb lesz az akció, mint korábban, mégis – hosszú évek óta először – bizakodóak a kereskedők. Ha minimális mértékben, de nőhet a karácsonyi forgalom az előző évhez képest.

Jóval a hétvégi, első adventi vasárnap előtt megjelentek a karácsonyi díszek az áruházakban, ám idén a kereskedők nem csak a kötelező köreiket futják az ünnepi díszlettel. Szakmai vélekedések szerint a harmadik éve tartó kiskereskedelmi recesszió után az idei szezonban végre elmozdulhat a holtpontról a forgalom. Tavalyelőtt még 1,7 százalékkal, a még nagyobb csalódást okozó tavalyi szezonban pedig 3,2-del csökkent az ünnepi időszakban eladott termékek forgalma az előző évhez képest, ezzel szemben most egyértelműen jó szezonra számítanak a kereskedők.

Vannak ugyanis biztató jelek: nyáron a kiskereskedelmi forgalom lassú erősödésnek indult, és a cégek közlése szerint az első két őszi hónapban is folytatódtak a kedvező folyamatok. Bár piackutatók szerint már az év eleje óta erősödőben volt a fogyasztói bizalom, ez sokáig nem jelent meg a kiskereskedelemben. Ami a jövőt illeti, Vámos György az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szerint a nemrég elfogadott adótörvényekkel a vásárlók egy részének jövőre több elkölthető pénze marad. Ami pedig már az idén jó lehet a kereskedőknek: a bővülő családi büdzsével számoló vásárlók bátrabban vágnak neki a karácsonyi ajándékvásárlásnak. Vagyis a kereskedők a középosztályba sorolható vevők vásárlóerejének növekedésére apellálnak.

A Tescónál például az idei év újdonsága – mint azt a cégnél elmondták –, hogy az egyes élelmiszer kategóriákon belül nyitnak majd egyegy prémium árucikk felé. Az év vége jelentősége kiemelkedően nagy: az utóbbi években a húsvétról és az egyéb ünnepekről egyre inkább karácsonyra tevődött át a vásárlóroham. Az év utolsó hónapjában a kiskereskedők forgalma ilyenkor átlagosan 30 százalékkal, aműszaki kereskedőknél akár több mint ötvennel is megugorhat. A válság csak annyiban változtatott ezen, hogy a roham egyre inkább az utolsó napokra koncentrálódott, mivel a pénzszűkében lévő vásárlók kivártak. Az elmúlt években kevesebbet is költöttek: 2008-ban csak volumenében, 2009-ben már folyó áron is elmaradt a decemberi forgalom az előző évtől.

– Az idei szezon sajátossága, hogy jóval kevesebb lesz az árakció – véli Vámos György. Ez amúgy sem tipikusan karácsonyi kereskedői fogás, inkább az új év elején szokták meghirdetni, hogy kisöpörjék a szezonból megmaradt árukészletet. Azonban az íratlan szakmai szabályokat már 2008-ban felülírta a teljesen váratlanul begyűrűző élelmiszerár-emelkedés, így a kereskedők kénytelen-kelletlen már decemberben leértékeltek, akcióztak. Ez óhatatlanul csökkenti a kereskedő profitrátáját – bár nálunk messze nem olyan egyenetlen az évközi forgalom, mint az Egyesült Államokban, ahol lényegében az utolsó hónapban termeli meg éves profitját a kereskedő.

A honi karácsonyi készletezés hátulütője lehet, hogy az ünnepi árukészletet már az első fél évben megrendelik a gyártótól. Így az olyan váratlan változásokra, amilyen tavaly az áfaemelés volt (ami a statisztikai adatok alapján több százalékkal vetette vissza az eladásokat) nem mindenki tud reagálni. Most azonban a forgalmat sújtó adók szempontjából nyugodt évünk van – az ágazatra kirótt extraadó az idei szezonban még biztosan csak a kereskedők „magánügye” lesz. Vámos szerint ugyanis elképzelhetetlen, hogy a piaci szereplők közül bárki is a karácsonyi forgalom rovására próbálna ebből a sarcból valamennyit áthárítani a fogyasztókra.

A karácsony aműszaki kereskedőknek a legnagyobb esély, az ünnepek alatt a szórakoztató-technikai termékek fogynak leginkább; egyes kereskedőknél az éves mennyiség negyedét adják el. A Media Marktnál a javuló bizalmi indexekkel magyarázták, hogy jó eredményt várnak idén, hozzátéve, az adózási szabályok változásának hatása februártól lesz majd érezhető. Az idei év slágerterméke szerintük a LED technológiás LCD televízió lesz: míg tavaly az eladott televíziók tizede, idén nagyjából a fele lesz „ledes” készülék. A többi áruháznál is a hagyományosan karácsonyi ajándéknak szánt szórakoztatóelektronikai eszközök – mobiltelefonok és fényképezőgépek, MP3, MP4 lejátszók –iránt lehet nagyobb érdeklődés. Jó ideje jól fogynak ilyenkor a háztartási gépek is: a tapasztalatok szerint a fogyasztók egyre inkább karácsonyi ajándékként vesznek mosogató- vagy hűtőgépeket, amelyeket egyébként is megvettek volna.

A kereskedők szerint a „kamatmentes” vagy „ingyen” jelzőkkel ellátott áruhitelek továbbra is komoly hatással vannak a vásárlókra, bár a hitelkihelyezés nem éri el a 2006-os szintet. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adataiból kitűnik, hogy a kiskereskedelmi pangás három éve alatt 25 százalékkal zsugorodott a háztartások ilyen típusú hitelállománya. Ma összesen 75 milliárd forintot tesznek ki a többnyire egy éven túli futamidőre felvett hitelek.

Jut is, fizet is

Több százalékkal nőhet a nagy élelmiszerláncok forgalma az egységes étkezési jegyek bevezetésével, ami némileg enyhíti az extraadók miatt elszenvedett veszteségeket. (A válságadó lényegében évekre előre bebiztosítja, hogy az érintett kereskedelmi cégek jó része veszteségesen működjön – piaci hírek szerint lesz olyan cég, amely külső forrás bevonására, banki hitelre vagy az anyacég segítségére szorul majd.) Az étkezési jegyeknél lényegében a korábbi állapot áll helyre. A Bajnai-kabinet tavaly bevezetett módosításai nyomán a hidegélelmiszer-jegyekre 95,6, míg a melegutalványokra 32 százalékos adóteher jutott, így a munkáltatók szinte leálltak a hidegutalványokkal. A vendéglátósoknak kedvező változás után a kereskedők jelezték, lobbizni fognak, hogy náluk is be lehessen váltani az utalványokat. Kereskedelmi forrásaink tagadták, hogy az új, ezúttal nekik kedvező adóváltozás az extraadók valamiféle kompenzálása lenne kormányzati részről, annál is inkább, mivel a kormányzat már a választások után hajlott erre a megoldásra, amikor a válság adó még nem volt napirenden.

Dekoráció az egyik műszaki áruházban – elindult felfelé a forgalom
Dekoráció az egyik műszaki áruházban – elindult felfelé a forgalom
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.