Tempós orosz autóinvázió

Kellemes az ősz a kínai, az orosz és az amerikai szalonokban, repkednek viszont a mínuszok a legnagyobb európaiakban, röviden így jellemezhető a szeptemberi autókereskedelem.

Az autóipari konszernek vezetői szerint javultak a mutatók, de a legnagyobb európai piacokon továbbra sem tolongtak a vevők szeptemberben. Az előrejelzések 2010-ben 12,5 millió új személyautó eladásával számolnak, ami azt is jelzi, hogy évi 5,5-6,5 milliós többletkapacitás van a térség autóiparában. Az előrejelzések szerint az ágazat legkorábban 2014-ben érheti el a 2007-es szintet, ami kiszámíthatóbbá teszi a fejlesztéseket. Egyelőre azok a cégek tarolnak, melyek idejében betelepültek a fejlődő piacokra. Oroszországban szeptemberben 55 százalékkal, Kínában 19 százalékkal emelkedtek az eladások. Éves szinten lassúbb a tempó, de pozitív a mérleg: az Európai Üzleti Egyesület (EAB) adatai szerint Oroszországban 1,321 millió új személyautó kelt el, ami 18 százalékos növekedést jelent.

A növekedés magyarázata, hogy az orosz és a kínai kormány is költségvetési pénzekkel támogatja az öreg autók újra cserélését.Az orosz kormány márciusban indított programjának keretében új autó vásárlásakor ötvenezer rubel (380 ezer forint) értékben számítják be a tízévesnél öregebb kocsit. A kínaiaknál a környezetbarát besorolás határozza meg a támogatás mértékét.

Tovább estek az autóeladások az EU és az EFTA országaiban: az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) legfrissebb adatai szerint szeptemberben 9,6 százalékkal kevesebb új személyautó kelt el. Az éves mérleg valamivel jobb, és a 10,6 millió új személygépkocsi már csak 3,7 százalékkal marad el a tavalyi év azonos időszakától. A legnagyobb piacokon eltérő a visszaesés mértéke: Németországban 27 százalékkal, Franciaországban 0,8 százalékkal, Olaszországban 4,4 százalékkal estek, Spanyolországban 36 százalékkal növekedtek az újautó-eladások.

A növekedés mértékében 52,7 százalékkal az írek vezetnek, a visszaesésben 30 százalékkal Szlovákia a favorit. Az EU és az EFTA piacain a VW konszern vezet 2,25 millió (–3,7 százalék) autóval az 1,42 milliós Peugeot-Citroen (+0,9 százalék), az 1,07 millió darabos Renault (+10,8 százalék) és a 996 ezer darabos GM (–9,2 százalék) előtt. Növekedési mértékben a 28 százalékos és immár Tata tulajdonú Jaguar vezet, az európai piacon a legnagyobb zuhanást a mínusz 25 százalékos Chrysler és a Honda szenvedte el.

A Zastava újra Amerikába megy

Növeli termelését és újakra cseréli termékeit a szerbiai Zastava-gyár. Az egykori jugoszláv márka jelenlegi résztulajdonosa, a FIAT konszern már be is mutatta a nagyközönség elől még szigorúan titkolt új modelljeit a szerb gazdasági küldöttségnek. Kragujevacban 2012-től kétszázezer, majd további bővítések után háromszázezer autó készül, az alkalmazottak számát 1100-ról 2500-ra növelik. A két év múlva bemutatandó új, ötüléses FIAT-miniket az európai piacon, a hétüléses modelleket az USA-ban is forgalmazzák. A gyár fénykorában, 1972-ben 200 ezer Zastava 55-ös gördült le a szalagról. 1980-ban jelent meg a Yugo 45-ös, amelyet az USA-ba is exportáltak, ám piac helyett csak a világ legrosszabb autójának címét sikerült megszereznie.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.