Spanyol regényhős, olasz és német szülőkkel

Nevének csengése hasonlít a FIAT-éhoz, nem véletlenül. A Sociedad Espanola de Automoviles de Turismo S. A.-t, vagyis a Seat Részvénytársaságot 1950. május 9-én hatszázmillió Peseta alaptőkével alapította a FIAT, a Spanyol Nemzeti Ipari Minisztérium és hat bankból álló csoport.

Az első autó, a FIAT-licenc alapján gyártott 1400-as 1953. november 13-án gördült le a Zona Franca-i szalagról: a 44 lóerős teljesítményű kocsiból 1964-ig 98 ezret gyártottak. Aztán következett az 1956-ban bemutatott FIAT 600-as farmotoros, amelynek testvérmodellje nálunk 750-es Zastavaként lett ismert. A 600-os Seatot Graham Green is megörökítette Monsignor Quijote című regényében.

Az eredetileg kétajtós olasz modellekből, a 600-asból, a 850-esből és 127-esből a praktikus négyajtós családi autókat varázsoltak a spanyolok. Utóbbit a Nasco cég egyiptomi üzemében is gyártották. A FIAT 133-as modellt Ursula Anders tette híressé. A Seat-család 1965-re az ugyancsak Zastavaként is megismert 1500-assal, majd a Zsiguliként is gyártott 124-essel bővült. 1972-től már nem a dellek jutottak a spanyoloknak.

A FIAT 1980-ban eladta részvényeit, ekkor még az olasz autók módosított változatai – Ronda, Fura, Malaga, Ibiza és Marbella típusok készültek Spanyolországban. A Seat 1982-ben együttműködési szerződést kötött a Volkswagen konszernnel. Először csak a Ritmo olasz motorja kapott német hengerfejet, 1990-ben már 99,99 százalékos tulajdonossá vált a VW AG, amely jelentős beruházásként vadonatúj üzemet épített Martorellben, ahol naponta kétezer autó készül.

A Seat 1953 óta több mint tizenhatmillió, 2009-ben 337 ezer autót gyártott. A 13,5 ezer embert foglalkoztató Seatnál készül az Ibiza, a Leon, az Altea, az Exeo és az Alhambra.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.