Kreatív kereskedők és készpénzes vevők
Az első három hónap ötven százalék feletti zuhanása után javultak az autópiaci mutatók: áprilisban 45 százalékos, májusban 25 százalékos volt a viszszaesés Magyarországon. Némileg kedvezőbb a helyzet a kishaszonjárműveknél, ahol a májusi 723 darab a Datahouse adatai szerint már csak 10 százalékkal marad le a tavalyi év azonos hónapjától.
Az átlagosan havi négyezres autópiaci darabszám meszsze elmarad a csúcsévektől, és az emelkedés mögött nemcsak a belföldi vásárlások állnak. Az importőrök szerint feltűnően megugranak a számok a hónap végén: május utolsó négy napján például 1200 új autót helyeztek forgalomba, miközben a hónap harmincegy napja alatt összesen 4122 darabot, a JATO Dynamics adatai szerint. Szakértők szerint ez részben magyarázható a csekély mértékű reexporttal, de van benne jó adag kereskedői kreativitás is: a forgalom növelése érdekében forgalomba helyezik a járműveket, miközben vevő még nincs rájuk. Ez papíron javítja az értékesítést, valójában nem, viszont a kereskedői teljesítmények összevetésekor jól mutat.
A vevők átlátják a piac nehéz helyzetét, és egyre jobban kitolják az autóvásárlást, újabb meg újabb akciókra várva, ami tovább fokozza a kereskedők értékesítési kényszerét. A vásárlások 80 százaléka továbbra is készpénzes, azon belül is céges. Kiestek a mezőnyből az olcsó és korábban nagy volument jelentő kisautók: a megmaradt vevők többnyire kompakt és középkategóriás modellt választanak. A kereskedők tapasztalata szerint nő az érdeklődés a több célra, tehát családi utazásra és nagyobb csomagok szállítására is alkalmas modellek iránt. Ezek átlagára 4,5 millió forint, a céges teherkocsiké ötmillió forint körül van.
Továbbra is az árra a legérzékenyebbek a vevők, akik nem preferálják a környezetvédelmet, és inkább csak azért vesznek Euro5-ös motorral szerelt autókat, mert többségében már ezekkel kínálják modelljeiket a gyártók. A takarékos és részecskeszűrővel felszerelt tisztább dízelmotor alaposan megemeli az autó árát, ami magasabb biztosítási és szervizköltséget is jelent, ezt pedig csak évi 50–60 ezer kilométeres futásteljesítménnyel lehet gazdaságos.
Az idei nyár elején éves szinten a 2008-as forgalom negyedével kalkulálnak a kereskedők, akikből egyre kevesebb van, hiszen a korábbi években még hatvanezer embert foglalkoztató ágazat létszáma tavaly tízezerrel csökkent, és idén is hasonló leépítésekre lehet számítani. Az autószalonokból is kevesebb lett, az 1100-ból háromszáz ideiglenesen vagy véglegesen bezárt. A két éve még 173 ezer, tavaly 75 ezer új autó után idén ennél kevesebbel lehet számolni, az első öt hónapban 20,3 ezer darabot adtak el. A kereskedők általános véleménye, hogy az autópiac forgalma nagymértékben függ a válságból való kilábalástól: igazi áttörés akkor lesz, ha javulnak a hitelfeltételek, és nem csökken a munkahelyek száma.
A személyautóknál és a kishaszonjárműveknél továbbra is a Ford volt a legnépszerűbb márka májusban, és az első öt hónapban is, ami összesen 2781 autót jelent. A JATO Dynamics adatai szerint a modellek listáját a Ford Focus vezeti 1222 darabbal, majd a Škoda Octavia (999 db), az Opel Astra (852 db), a Volkswagen Golf (481 db) és a Suzuki SX4-es (408 db) következik. Az autókénál kisebb mértékű, mintegy 38,3 százalékos volt az esés az első öt hónapban az 1201 darabos motorkerékpárpiacon, a májusi 284 darab a Carinfo adatai szerint 44 százalékkal marad el a tavalyi év azonos hónapjától.