Utakat és útépítéseket mos el a sok eső

Nehezíti az autópályák és vasútvonalak építését a csapadékos időjárás – tájékoztatta lapunkat Fazakas Orsolya. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. szóvivője szerint az eső és az árvizek miatt az elmúlt hetekben egy-egy beruházás átadásának határidejét módosítani kellett.

A Tárnok–Székesfehérvár vasútvonalon például a dinynyési útátjáró forgalomba helyezését halasztották el: a közúton közlekedők az eredeti szerződésben szereplő június 18-i határidőnél előreláthatólag egy hónappal később vehetik birtokba ismét a kereszteződést. A késedelem oka, hogy az esőzések miatt csak az átjáró vasúti vágányokban fekvő része készülhetett el.

A nagy nyári esők miatt alámosott és beszakadt útszakasz Tengelic közelében az M6-oson
Beszakadt útszakasz Tengelic közelében az M6-oson

A kárelhárítás, így a vizes területek szivattyúzása, és az altalaj szárítása időt vesz igénybe – a csatlakozó útpálya befejezése a tervezettnél tovább tart. Addig az autósok Seregélyes felé a 7-es főút felüljáróján át, Dinnyésen keresztül kerülhetnek. De május 30-a helyett két héttel későbbre, június 13-ra tolódott Győrben a 821-es és a 201-es út Lajta utcai csomópontjának átadása is.

A NIF illetékese szerint a folyamatban lévő beruházások bármelyikének újabb jelentős, szerződésmódosítással járó csúszásáról egyelőre nem kaptak hivatalos tájékoztatást. Ezzel együtt az állami beruházóhoz folyamatosan érkeznek a jelentések a kivitelező cégek esőzések számlájára írható nehézségeiről. A hírek szerint a csapadékos időjárás egyre nagyobb gondot okoz az M43-as autópálya építésénél, de a belvíz már a 4-es út munkálatait is akadályozza.

Az útépítő cégeknél lapunknak elmondták: az eső elsősorban a földmunkákat lehetetleníti el. Az esőben a munkagépek mozgását akadályozza a felázott talaj, a felhők elvonulása után pedig a beépítésre szánt föld kiszáradását kell megvárni.

Mindez a nem hivatalos előrejelzések szerint elsősorban az M43-as autópálya forgalomba helyezésénél okozhat komoly, akár több hónapos késést. A sztráda Tisza-hídjának munkálatait a folyó magas vízállása gátolja, a többi szakaszon a belvíz és az eső miatt állnak a földmunkák. De a tervezettnél lassabban halad a Szegedet nyugatról elkerülő útszakasz építése is.

A meglévő autópályákon az esőzések nyomán bekövetkező váratlan események okoznak fejtörést a szakembereknek. Az M1-es burkolatának Győr előtti beszakadására például nem készült az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. A társaság ezzel együtt néhány nap alatt végzett az ideiglenes javításokkal. Igaz, munkatervét ettől függetlenül kénytelen volt átütemezni. Idei üzemeltetési feladataik egy részével megvárják a csapadékos időjárás végét. A fejlesztési munkák első ütemével viszont a munkatervnek megfelelően már végzett.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.