Támadják a kormány és a Volánok közötti szerződést
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) megtámadná a kormány és a Volán-társaságok között tavaly év végén létrejött megállapodást – értesült a Népszabadság. Az októberben váratlanul tető alá hozott egyezségben abban állapodott meg a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) a fuvarozócégekkel, hogy a helyközi közszolgáltatási szerződésük 2012 helyett 2016 végéig tart, vagyis csak ekkor lesz liberalizált a piac. A Volánok pedig megígérték, hogy 2010 végéig nem sztrájkolnak. Több, magánkézben lévő fuvarozótársaság, szakértői és szakmai szervezet már akkor hangot adott nemtetszésének, mondván, ezzel a lépéssel megreked a hazai buszközlekedés színvonala.
Úgy tudjuk, a NiT kialakított egy jogi stratégiát, és több konzultáció is zajlott a hazai piac meghatározó, magánkézben lévő társaságainak részvételével. Dittel Gábor, a NiT Hungary főtitkára lapunknak elmondta, vizsgálataik szerint a megállapodások nem voltak jogszerűek a felek között: a 2012-ig érvényben lévő szerződés a jogászaik szerint nem nyújtott lehetőséget a határidő kitolására. Emellett a döntés ütközik a hazai és az uniós szabályozással is. Álláspontjuk szerint a szakszervezeti sztrájkfenyegetéssel kikényszerített egyezség úgy konzerválja az állami cégek helyzetét, hogy a hatékonyság javítására nem kapott garanciákat a kormány.
A NiT Hungarynál úgy vélik, meg tudják akadályozni a határidő kitolását. A főtitkár hangsúlyozta, nem a hazai bíróságon szeretnék bizonyítani az igazukat, hanem azt tervezik, hogy egy hónapon belül versenyjogi eljárást indítanak Brüsszelben. Nem számítanak gyors eredményre, egy ilyen procedúra másfél-két évig is eltarthat, ám ha sikeres, akkor 2012-ben megnyílhat a hazai piac, amivel végül is éveket nyernének.
Hasonló precedensértékű ügyről a főtitkár nem tudott, mert mint mondta, az EU15 országaiban ehhez fogható korlátozások nincsenek, s az újonnan csatlakozottak között is inkább vegyes rendszer működik. A Volánokkal még az európai uniós csatlakozás előtt írták alá azt a szerződést, amely 2012-ig garantálta a közszolgáltatási szerződéseket. Brüsszel azonban három éve rendeletet alkotott, melyben előírta, hogy ezen szabályozó 2009. december eleji hatálybalépése után nem születhet olyan megállapodás, illetve jogszabály, ami lehetetlenné teszi a versenyt a közszolgáltatók piacán.
Szakemberek szerint éppen azért kellett tavaly ősszel hirtelenjében összehozni a 2016-ig szóló megállapodást, mert közelgett az uniós rendelet hatálybalépése. A vagyonkezelő azt is vállalta, hogy a közszolgáltatási szerződésekből a módosítás során törli az alvállalkozók bevonásának legalább 5 százalékos mértékű kötelezettségét is.