A MÁV kimarad az 50 milliárdos járműfejlesztésből

Felfrissíthetik járműparkjukat a tömegközlekedési cégek:a Magyar Fejlesztési Bank 2013-ig százmilliárd forintos hitelprogramját a közlekedési tárca kidolgozta, a kormány jóváhagyta. Az idén elkölthető 50 milliárdból a MÁV nem kaphat.

Akár ezer új autóbuszt is vásárolhatnak idén a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Zrt. kedvezményes hitelprogramja révén a közösségi közlekedési szolgáltatók. A fiatalítás időszerű is lenne: a BKV 1200 autóbuszának 16, a Volán-társaságok 6720 járművének 11,5 év az átlagéletkora. Elfogadható korban csak az önkormányzati társaságok 422 autóbusza van – ezek átlagosan nyolc éve szállítják az utasokat. A program sikerét részben az befolyásolhatja, hogy a cégek a vételár tíz százalékának megfelelő önrészt elő tudják-e teremteni. De gondot jelenthet a kamatfizetés is.

A költekezés alapját az a százmilliárd forintos keretösszeg jelenti, amit március első napjaiban hagyott jóvá a kormány 2013-ig, az MFB Közösségi Közlekedésfejlesztési Hitelprogramja számára. Az állammal vagy az önkormányzatokkal kötött közszolgáltatási szerződéssel rendelkező közösségi közlekedési szolgáltatók ebből az idén 50 milliárd forintot vehetnek igénybe.

A 15 éves lejáratú, kétéves türelmi idejű, eszközfedezetű, fejlesztési és beruházási hitelek kamata háromhavi EURIBOR plusz legfeljebb évi hat százalék lehet. Ez forintalapon legfeljebb 6,38 százalék kamatot jelenthet. Ami a piaci szakértők szerint még akkor is túl sok a finanszírozási gondokkal küzdő cégek számára, ha a tőketörlesztés terhei csak 2013 után jelentkeznek majd, és addig a szolgáltatók csak a kamatokat fizetik.

A félelmeket valamelyest csökkentheti, hogy a szakminisztérium eleve azzal számolt: a beszerzett eszközök kamat- és amortizációs költsége a szolgáltatók indokolt költségei közé tartozik. Ezért ezeket elvben az államnak meg kell térítenie, ami a költségvetésnek évente 4,5-5,5 milliárd forint kiadást jelenthet.

Akárhogy is, a kedvezményes hiteleket a helyi közlekedési szolgáltatók, a helyközi autóbusz-közlekedéssel foglalkozó közszolgáltató társaságok, valamint a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. az MFB-nél vagy a programban részt vevő kereskedelmi bankoknál igényelhetik majd. Ez utóbbiakat közbeszerzéssel választják ki. Ami a kormányzati remények szerint a pénzintézeteket a kamatok mérséklésére ösztönzi majd.

A hitelezésben részt vevő kereskedelmi bankok mellett az MFB kénytelen lesz nemzetközi pénzügyi intézményi forrásokat is bevonni programjába. Saját forrásaiból ugyanis várhatóan csak a program felét tudja majd finanszírozni.

A kedvezményes hitelek felhasználásával a közlekedési cégek használt és új járműveket egyaránt vásárolhatnak. A szakértők úgy számolnak: egy új, 12méteres szóló autóbusz 35-40 millió forintba, egy 13,5 méteres szóló 45-50 millió forintba kerül. A 18 méteres csuklósok árát pedig 70 millió forintra taksálják. Ami azt jelenti, hogy a teljes MFB-s keretből mintegy ezer buszra futná.

Vasúti járműből jóval kevesebbre. Valószínű azonban, hogy vasúti kocsik vásárlásához kevesebben is veszik majd igénybe az állami kölcsönt. Kérelmet legalábbis egyelőre csak a GYSEV nyújthat be a programban részt vevő bankoknak.

A MÁV-Start előtt azért marad „zárva” az MFB kapuja, mert az állami személyszállító vasút államháztartási körön belüli gazdálkodó szervezet. A személyszállító eszközök többsége felett rendelkező MÁV Zrt. és a vontatással foglalkozó MÁV Trakció Zrt. pedig nem közszolgáltató. Így rájuk a kormány döntése nem vonatkozik. A közlekedési tárca szakértői szerint ezek a cégek csak az Európai Bizottság jóváhagyásával, a hitellehetőségek alvállalkozókra történő kiterjesztése után kerülhetnek képbe. Ez pedig júniusnál előbb nem várható.

Ezzel együtt azt azért lehet tudni: hasonló segítségre a vasút is rászorulna. A MÁV-Start feladatainak ellátásához használt 2990 vasúti jármű átlagéletkora ugyanis csaknem 31 év – 37 százalékuk 25–30 éves, csaknem negyedük 35–40, 15 százalékuk 40 évnél is régebben állt először szolgálatba. A motorkocsik, motorvonatok átlagéletkora 20,7, a személykocsiké 32,6 év. A mozdonyok átlagos szolgálati ideje pedig már meghaladja a 34 évet.

Mindez meglátszik azon is, hogy míg egy új, korszerű jármű üzemkészsége 94 százalékos, addig a régi gépezeteké már csak 70 százalék. A gyakori meghibásodások mellett ráadásul az újat és a régit szolgáltatásaik alapján is könnyű megkülönböztetni: légkondicionálás, zárt rendszerű vécé, automata ajtó csak az új vonatokon van. A MÁV-Start terveiben szereplő 70 korszerű elővárosi motorvonat beszerzése viszont mintegy 160 milliárd forintba kerülne. Többe az MFB teljes hitelkereténél.

Menetrend szerinti járat – Újakra cserélhetik a buszokat
Menetrend szerinti járat – Újakra cserélhetik a buszokat
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.