Válságálló az e-kereskedelem

Az internetes az egyetlen hazai kiskereskedelmi ágazat, amire az időjárás és a válság sem hat. A szektor forgalma az idén elérheti a 100 milliárdot, a cégek dinamikus növekedésről számoltak be.

Bár továbbra is csak egy csepp a közel 8000 milliárdos forgalmú kiskereskedelem tengerében az internetes kiskereskedelem, azonban a hagyományos piacon elképzelhetetlennek tűnő ütemben növekszik: az ezredforduló körüli évek 1-2 milliárdos forgalma után a GKI eNet előrejelzése szerint az ágazat az idén is közel felével nő, így 95 milliárdos árbevételt produkálnak az elektronikus áruházak. Az idei karácsonyi szezonban a megkérdezett kereskedők szerint a válság valósággal beterelte a plázákból a vásárlókat az online piacterekre, amelyek bizonyos termékkategóriákban – a kisebb üzletfenntartási költségek miatt – jóval kisebb árréssel tudják kínálni a termékeiket. Az összehasonlítás különösen erős a hazai online kereskedelem fő sodrát adó műszaki termékek területén: a válság nyomán az idén összességé ben negyedével szűkült ez a piac, de hallani olyan kereskedőkről, ahol a tavalyi – szintén nem túl fényes – forgalom 30-50 százaléka tűnt el. Az online műszaki kereskedésekben nincsenek olyan jelentős árkülönbségek, mint például a játékok vagy a divatcikkek piacán.

Kódleolvasás az eBoltnál
Kódleolvasás az eBoltnál

Mecséri Ildikó, az eBolt minőségbiztosítási és kereskedelmi igazgatója szerint az idén 10 százalék körül bővült a forgalmuk, ami válságtünetként is értelmezhető, a korábbi években megszokott 30-40 százalékos bővüléshez képest. Mecséri úgy látja, hogy a válság átrendezte a vásárlási szokásokat, így tavalyhoz képest jellemzően nőtt az eladott áru átlagértéke, mivel a vásárlók átnyergeltek a drágább márkákra. Az évek óta szokásosnak számító húzótermékek – LCD televíziók, navigációs berendezések – mellé az idén megerősödött az egészséges életmóddal kapcsolatos termékek iránti kereslet. Bár a neten jellemzően a fiatalabb, 20–30 év közötti korosztály vásárol leggyakrabban, a cég saját felmérései azt mutatják: dinamikusan nő az idősebb korosztály részaránya is: az ezredfordulón a vásárlók 2 százaléka volt 50 év feletti, addig mára már 15 százalék az arányuk. Jelentős növekedésről számolt be a JátékNet.hu társtulajdonosa. A 2006-ban alapított cég gyakorlatilag a hagyományos kiskereskedelmi recesszióval párhuzamosan futott fel mára a 100 milliós forgalmi szintre.

Bognár Ákos szerint a cégnél szinte semmit sem érzékeltek a hagyományos üzleteket sújtó forgalomcsökkenésből. Szerinte ez azzal is magyarázható, hogy a hagyományos kereskedők nemritkán százszázalékos haszonkulccsal dolgoznak, így ezeknek az áraknak könnyen alá tud menni a netes kereskedő.

Karácsony közeledtével felpörögtek az internetes árverések is: a Naspers tulajdonába került Vatera.hu ügyvezetője, Gerő Viktor szerint az idén a tavalyi 12-ről 16 milliárdra bővült a Vatera forgalma. (A csoporthoz tartozó teszvesz.hu a tavalyi 2,9 milliárd után közel ötmilliárddal zárhatja az évet.) A netes ágazat dinamikus fejlődése mellett ez azzal is magyarázható, hogy a Vatera portfóliójába került az Árukereső ár-összehasonlító portál, és onnan is sok vevő érkezett a Vaterára is.

Sok kereskedő számára az online ágazatban való részvétel a vevők becsalogatásának az egyik eszköze: a sportszerekre (azon belül is ütősportokra) specializálódott ShopSport.hu ügyvezető igazgatója, Dorogi Péter állítja: vásárlóik 95 százaléka a neten talál rá a cégükre, és ott rendeli meg a terméket, ám többnyire ragaszkodik a személyes átvételhez, illetve kipróbáláshoz. Pontosan emiatt a 2006-ban tisztán netes kereskedőként alapított kisvállalkozás egyévi működés után kiépítette a hagyományos bolti üzletágát is. Dorogi Péter szerint a vevők ma már az ár-összehasonlító oldalakon ellenőrzik, hol a legolcsóbb egy termék, és ott vásárolnak. Más kereskedőkhöz hasonlóan Dorogi is úgy látja: az utóbbi években az ünnep előtti két hétre rövidült a karácsonyi csúcsszezon.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.