Öt útépítés a kiemelt beruházások között

A kabinet szerdai ülésén öt közlekedési beruházást minősített kiemelt projektté. A kiemelt projekt ez esetben azt jelenti, hogy nem kell a beruházáshoz brüsszeli jóváhagyás, a tagállamok saját hatáskörben dönthetnek arról, hogy ezek a beruházások uniós forrásokból, gyorsított módon valósuljanak meg. Szerencsen egy négysávos híd épül a Szerencs-patak fölött, és ennek a projektnek a további részeként a 37-es főút 2,5 kilométeres szakasza is megújul. Ez összességében mintegy kétmilliárd forintba kerül. A projekt megvalósítása várhatóan 2011-ben fejeződik be. A másik közlekedési beruházás a 445-ös főút kecskeméti elkerülő szakaszán valósul meg. Három ütemben 13,9 milliárd forintból építik meg az út Kecskemétet elkerülő szakaszát. A beruházás várhatóan 2013-ra készül el. A 47-es számú főút Mezőberény–Békéscsaba közötti szakasza ugyancsak megújul. Ez a fejlesztés 5 milliárd forintból valósul meg. A beruházás eredményeként kamionok is biztonsággal közlekedhetnek majd ezen az útszakaszon. A beruházást várhatóan már jövőre át is adják. A negyedik kiemelt beruházás, amelyről a kormány szerdai ülésén döntött a 76-os számú főút megerősítése mintegy 13 kilométeren 5,3 milliárd forintért. A beruházás várhatóan 2012-re készül el. A 86-os számú főút burkolatát szintén megerősítik, itt 2 milliárd forintos beruházással 4,5 kilométernyi útszakasz újulhat meg. Így ez az útszakasz alkalmas lesz a nehézgépjárművek közlekedésére is.

A Közbeszerzési Döntőbizottság december 8-i határozatának megfelelően az M-0 déli ág II. Konzorcium építheti az M0-s körgyűrű déli szektorának M6 autópálya és 51. sz. főút közötti bővítendő szakaszát – közölte az MTI-vel az ajánlatkérő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a december 23-án ismételten kihirdetett eredményt követően. Az építkezés része az M0-s körgyűrű M1-es és M5-ös autópálya közötti bővítésére vonatkozó nagyprojektnek, amelynek finanszírozására az Európai Unió 453,6 millió euró támogatási keretet hagyott jóvá a közelmúltban. A teljes nagyprojekt a 15 százalékos nemzeti önrésszel együtt több mint 120 milliárd forintos összköltségből valósulhat meg. Az M-0 déli ág II. Konzorcium – amelynek vezetője az A-HÍD Építő Zrt., tagjai pedig Közgép Zrt., Strabag-MML Kft., Magyar Aszfalt Kft., Colas Hungária Kft. – 34,87 milliárd nettó ajánlati árért építi meg a szóban fogó útszakaszt. A beruházás folyamán az M0-s említett szakaszán – a meglévő kétszer kétsávos autóút forgalmának folyamatos fenntartása mellett – megépül a második pálya. Így az M0-s körgyűrű említett szakasza kétszer három forgalmi, plusz leállósávos autópályává bővül. A fejlesztés során a kivitelezők átépítenek összesen három csomópontot és létesítenek 11 műtárgyat, utóbbiak közül kettő folyami nagyhíd: a Hárosi Duna-híd, valamint a Soroksári Dunaág-híd. A környezet védelme érdekében pedig 6,8 hektár véderdőt is telepítenek és 1300 méter zajvédő falat is létesítenek. A beruházás részeként valósul meg az M0 déli szektor és Budapest XXII. kerület közúti kapcsolatának fejlesztése is. Ebből a célból a Növény utca–6-os számú főút kereszteződé sében külön szintű csomópontot alakítanak ki, és onnan a Nagytétényi útig új, kétszer egysávos útszakasz is épül. A beruházás az Európai Unió támogatásával valósul meg, a Közlekedési Operatív Program keretében. A munkálatok tervezett befejezési határideje 2012. harmadik negyedévé.

A NIF egy másik útépítési tenderen is eredményt hirdetett. Jövőre megkezdődhet az M9 autóút 51. és 54. számú főutak közötti szakaszának építése, a beruházásra kiírt pályázatot – harmadszorra – a Nemzetközi Vegy épszer Zrt. nyerte. Az építés szerződéses összege 8,43 milliárd forint, plusz áfa. A NIF 2009. március 31-én indított nyílt közbeszerzési eljárást az M9 autóút 51. és 54. sz. főutak közötti szakasza kivitelezési munkáinak elvégzésére, amelyre 10 ajánlatot nyújtottak be. Az eljárás nyertesként a Granit Hungária Kft.-t hirdették augusztus 5-én. A döntést azonban a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KDB) a tenderen részt vevő egyik ajánlattevő megtámadta. Jogorvoslati eljárás indult, ennek eredményeként a KDB újra értékeltette a pályázatokat. A NIF nyertesnek ezt követően is a legalacsonyabb összegű ajánlatot benyújtó Granit pályázatát találta. Ezt követően újra megtámadták a döntést, majd novemberben a Granit arról tájékozatta a NIF-et, hogy az eredeti szerződéses feltételekkel nem kíván szerződést kötni, ezért a NIF a közbeszerzési eljárást szerződéskötés nélkül lezárt eljárásnak tekintette. A KDB a jogorvoslati eljárást azért lefolytatta, és azt állapította meg, hogy a Granit ajánlata érvénytelen volt. Ezután a NIF új döntést hozott: a beruházást a Nemzetközi Vegyépszer Zrt. valósíthatja meg. Az M9 autóútból eddig két szakasz készült el, a kaposvári elkerülő szakasz, valamint a 6. és 51. számú főutakat összekötő útszakasz, benne a szekszárdi Duna-híddal. A mostani beruházással 12,3 kilométer hosszúságú kétszer egysávos útszakaszt építenek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.