A Volvo és a Hummer is elkelt

Van, aki elad, van, aki vesz: immár harmadik prémiummárkájától válik meg a Ford, miközben házasodni készül a Renault és a Mercedes.

Még a kínai holdújév előtt aláírják a Volvo eladásáról szóló szerződést: a jelenleg Ford tulajdonú svéd márkát a kínai Geely vásárolja meg. A Ford, a Volvo és a Zhejiang Geely Holding Group az ügyletet érintő valamennyi fontosabb kérdésben megegyezett. A két vállalat közleménye szerint a szerződést várhatóan 2010. első negyedévében, február utolsó hetében írják alá.

A kínai Zheijang Geely a második legnagyobb önálló kínai autógyártó csoport, melynek üzemében idén háromszázezer autó készült. A cég 73 százalékos tulajdonosa és elnöke Li Shufu megerősítette, hogy megmarad önálló prémiummárkának a Volvo, vagyis csak tulajdonost cserélnek, de nem arculatot. A Volvo 2008-ban 366 ezer, a Geely 214 ezer autót gyártott, ami a svédek esetében 20 százalékos visszaesést jelent egy év alatt. A Volvóért versenyben volt még a Beijing Automotive Industry Holding is.

A kínaiak tőkéje segítheti a Geely és a Volvo márka globális értékesítési hálózatának kiépítését, de ami még fontosabb, a kínai tulajdonos a svédek műszaki fejlesztőközpontjának megszerzésével gyorsabban javíthatja a kínai autók sokat kritizált biztonságát is, és ezzel javíthatnák belépési esélyüket az európai piacra.

A Ford a jövőben is több területen együtt kíván működni a Volvóval, tulajdonosi hányadot azonban nem tart meg a vállalatban, az eladási árbevételt saját fejlesztéseire fordítja. A Ford 1999-ben 50 milliárd svéd koronáért (6,45 milliárd dollár) vette meg a Volvo személyautó-üzletágát. A göteborgi központú cégnél 2006-ban még 25 ezren dolgoztak, ám a veszteségek csökkentésére tavaly hatezer fős leépítésbe kezdett a konszern. A Volvo piaci értékét 20-25 milliárd svéd koronára (2,5-3,16 milliárd dollárra) tartják. A Jaguar és az Aston Martin után immár harmadik prémiumkategóriás márkájától válik meg a Ford, mely eladta Mazda-részesedését és a Land Rovert is.

Több hónapos tárgyalássorozat után a háromezer főt foglalkoztató Hummer is elkelt: a katonai terepjáróiról ismert márkát a General Motors végül a Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery cégnek adja el 150 millió dollárért. Eközben a holland Spyker ismét jelentkezett a GM-nél: módosított ajánlatban megerősítette vételi szándékát a Saab márkára. (A Saab kínai üzletéről lásd keretes írásunkat.)

Nem csak ezen ügyletek mentén alakul a világ autóiparának szerkezete: a Volkswagen AG 19,9 százaléknyi, mintegy 2,5 milliárd dollárnyi Suzuki-részvényt vásárolt az idén. A PSA Peugeot Citroën szorosabbra fűzi kapcsolatait a Mitsubishi Motorsszal: a franciák 30-50 százalékos részesedés vásárlását tervezik a japán autógyárban, mellyel már két éve együttműködnek. A hollandiai Bornban, a NedCar társaságnál közösen gyártják a Mitsubishi Outlander sportos terepjárókat, valamint a közösen fejlesztett Citroën C-Crosser és Peugeot 4007-es modelleket, 2010-től pedig Citroën C-Zero és Peugeot Ion jelvénnyel is forgalmazzák majd a Mitsubishi Miev villanyautókat.

A Renault-Nissan és a Daimler vezetői is együttműködésről, valamint részvénycseréről tárgyalnak. A megállapodás keretében a franciák a nagyobb kategóriájú autókhoz kapnának segítségeket a németektől, akiknek viszont jól jönne egy takarékos mini, mely a kétüléses Smart és az ötüléses B osztály közötti űrt töltené ki a Mercedes kínálatában.

Az óceán másik oldalán, egyre konkrétabb eredményeket mutat a Chrysler–FIAT-frigy is: a Michigan állambeli Dundee üzemben olasz FIRE motorok készülnek majd, és januárban mutatják be Detroitban a nagyközönségnek az újszülötteket: az 500-as mini villanyautó és a Lancia Delta orrán is amerikai jelvény díszeleg majd a Motor Show Chrysler–FIAT standján.

Saab-technológiával gyorsít a Beijing Automotive

A svéd Saab technológiáját megvásárló kínai BAIC autógyár általános fejlesztési kampányba kezd márkája terjesztéséért otthon és külföldön. A Saab szellemi tulajdonának megszerzése négy-öt évvel rövidíti le a saját modellek kifejlesztésének idejét – mondta szerdán, az ötödik legnagyobb kínai járműipari csoport, a Beijing Automotive Industry Holding Corp. (BAIC) elnöke. Hozzátette: három év alatt 4,8 milliárd dollárt költenek fejlesztésre. A BAIC 200 millió dollárért vásárolta meg háromféle Saab-alváz és két autómotor jogát. A vásárlást már tíz napja bejelentették, de a vételárat csak most közölték a cégnél. A megvásárolt szellemi tulajdon kiterjed a Saab 9-5-ös és 9-3-as szedánjára és a gyártásukhoz szükséges berendezésekre is. A General Motors az év végéig teljes egészében értékesíteni akarja évek óta veszteséges leányvállalatát, a Saabot. Ha nem sikerül vevőt találni, a vállalatot felszámolja a GM. A BAIC nem érdeklődött a Saab svédországi üzeme iránt. (MTI)

Új életet kezdhet a Volvo
Új életet kezdhet a Volvo
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.