Tizenkilencmilliárd forintot bukhat a MÁV

Spórolna a MÁV-nak járó áfán a szaktárca: októberben 14,3 milliárd forint visszaigénylését tiltanák meg a társaságnak. A kamattal együtt csaknem 19 milliárd forint kiesést okozó utasítást a vasút igazgatósága csak tulajdonosi határozatra hajtaná végre.

Miközben a parlamentben hétfőn egymásnak adták a mikrofont a kormány 40 milliárd forintos költségcsökkentéssel számoló vasút-átalakítási terveit kritizáló vagy éppen támogató képviselők, észre sem vették, hogy Hónig Péter közlekedési miniszter máris Andrási Miklós zsebében turkál. Egy a MÁV elnök-vezérigazgatójának írt miniszteri levélből kiderül: a tárca vezetője már október 20-ig jelentős összeggel rövidítené meg a céget.

A MÁV székháza - Idén harmadszor is nekifutnak az értékesítésnek

Konkrétan mintegy 19 milliárd forinttal. Méghozzá úgy, hogy arra utasítaná a MÁV igazgatóságát: ne igényeljék vissza a társaságnak a 2004. május 1-je és 2005. december 31-e közti időszak gazdálkodása után járó áfát és annak kamatát. Mindezt a miniszter azzal igyekszik alátámasztani, hogy a MÁV az idén amúgy is éppen elég pénzt kap - csoport szinten 166,5 milliárd forint költségtérítést, valamint további, várhatóan 25 milliárd forint fogyasztói árkiegészítést. A gazdasági válságban költségcsökkentésekre kényszerülő kormánynak megfogalmazása szerint a "jelenlegi helyzetben további kifizetésre nem áll rendelkezésére forrás".

A 14,3 milliárd forint áfa, valamint a mintegy 4,5 milliárd forint kamat az Európai Bíróság idén áprilisban kelt határozata alapján járna a vasútnak. A testület a PARAT Automotive Kft., valamint az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) vitájában az adófizetésre kötelezett vállalkozásnak adott igazat, és megállapította, hogy az állami támogatásokhoz kapcsolódó magyar áfaszabályozás négy-öt évvel ezelőtt ellentétes volt az Európai Unió közösségi jogszabályaival. Így az akkori szabályok szerint adózó MÁV október 20-ig jogosan kéri vissza korábban le nem vont, befizetett adóját.

A MÁV úgy juthat hozzá pénzéhez, hogy a megadott határidőn belül önellenőrzést végez. Hónig Péter egy másik - Oszkó Péter pénzügyminiszterhez írt - levelének tanúsága szerint az önrevízióhoz szükséges bevallások már szeptemberben elkészültek. A visszaigénylésnek pedig "az adóhatósággal egyeztetett adó-tanácsadói álláspont szerint nincs törvényi akadálya".

Az áfa visszaigénylés megtiltásáról a MÁV felügyelőbizottsága október közepén mond véleményt. A vasút vezetői szerint azonban az önellenőrzés és az áfa-visszaigénylés kezdeményezése az igazgatóság joga, s egyben kötelessége is. Esetleges elmulasztásáért is a testület tagjait terhelné a felelősség. Ezen pedig egy miniszteri levél önmagában nem változtathat. Különösen, hogy a szakértők szerint a miniszteri utasítás nem más, mint "felbujtás hűtlen kezelésre".

Akárhogy is, a MÁV igazgatóságának döntése alapján határidőre benyújtják az APEH-nek a társaság önellenőrzésének eredményeit tartalmazó bevallást. Ami egyúttal azt is jelenti, hogy a vállalat az utasítás ellenére visszakéri a korábban el nem számolt adóját. A lépésre kizárólag akkor nem kerül sor, ha Hónig Péter tulajdonosi határozattal elvonja az igazgatóság hatáskörét és ezzel felelősségét is.

Ha viszont ez megtörténik, az áfa-visszaigénylés elmulasztásáért a MÁV vezetése és a közlekedési miniszter előbb-utóbb egyaránt kénytelen lesz magyarázkodni. Ha más nem is, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) ugyanis idővel feltehetőleg rámutat majd a vasútvállalatot milliárdos nagyságrendben megkárosító vezetői döntésre. A MÁV és a közlekedési tárca közti levelezés pedig arra biztosan jó lesz, hogy az ügyben vizsgálódó szakértők könnyen megtalálják a felelősöket.

Újra eladó a MÁV-székház

Kitartóan keresi a vevőt a MÁV az Andrássy úti vezérigazgatósági épületre. A társaság idén harmadszor hirdeti meg az 5900 négyzetméter területű székházát, miután az előző, júliusban zárult pályázatra nem érkezett ajánlat. Az újabb irodaháztenderen a pályázóktól ötszázmillió forint pályázati biztosítékot várnak. Az érdeklődőknek november 19-én az Andrássy út 73-75. és
az Izabella utca 51. számú ingatlanokra együttesen kell ajánlatot tenniük. A két ingatlan teljes nettó alapterülete 24 138 négyzetméter. A vételárat a vasúti infrastruktúra fejlesztésére fordítja majd a MÁV.

Vasutasnap a parlamentben

A MÁV-ot érintő kérdésözönnel árasztották el tegnap a parlamentben Hónig Péter szakminisztert az ellenzéki képviselők. Bernáth Ildikó (Fidesz) arról érdeklődött, mit tesz a kormány azért a százezer emberért, akiknek a vasúti közlekedés még lehetővé teszi, hogy eltartsák családjukat.

Abban, hogy minden munkahely kincs, egyetértenek Hóniggal, akit viszont az a fejenkénti 30 ezer forintos kiadás aggaszt, amivel az állampolgárok a tömegközlekedést akarva-akaratlan támogatják. A kormány a közösségi közlekedést hatékonnyá akarja tenni, ezen dolgozik - jelezte a miniszter, megemlítve, hogy nem célja a vasútvonalak megszüntetése, de lesznek olyan járatok, ahol busz veszi át a vasút szerepét.

Lasztovicza Jenő (Fidesz) közölte: a magyar kormány 40 milliárdot kíván kivonni a közösségi közlekedés költségvetéséből, és turisztikailag fontos szárnyvonalakat szüntet meg. Hónig válaszában elmondta: az uniós törekvésekkel összhangban fejlesztik a vasutat, igaz, ezek elsősorban a nemzetközi korridorokra és az elővárosi közlekedésre irányulnak.

A miniszter megnyugtatta Molnár Béla (KDNP) képviselőt, hogy nem adnak el mozdonyokat, és tudják, hogy a 980 mozdonyon 45 milliárd forint hitel van. Hónig hozzátette: 2009-re biztosítva van a MÁV működési feltétele, de jövőre kevesebbel kell beérni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.