A német csodafegyver
Ferdinand Piech tudta, hogyan kell elköszönni: a Porsche unoka konszernelnökségének utolsó napján egyliteres fogyasztású Volkswagennel vonult a részvényesi közgyűlésre. A szivaralakú és igencsak lapos kocsiban a vezető mögött már csak egy utas fért el, az utód, Bernd Piesetschrieder.
2002 áprilisa óta sok minden változott az autóvilágban, két főnök is elbúcsúzott a konszerntől, de maradt a szupertakarékos autóprogram.
A négyszázezer embert foglalkoztató és az első fél évben 3,3 millió autót gyártó VW AG főnöke, Martin Winternkorn, az egykori Audi AG-igazgató jelenleg tíz márkát irányít. A legfrissebb hírek szerint a Porsche bekebelezése után a Suzukiban is részesedést szerezhet a német konszern.
A márkagyűjtögetés közben felmelegítette hétéves ötletét is a Volkswagen, mely ismét előállt az egyliteres fogyasztású autókoncepcióval, és radikális diétára fogta sorozatgyártású modelljeit is. Az 1L kétüléses tanulmányautó 100 kilométeren 1,38 liter gázolajat fogyaszt, és kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátása 36 gramm. A 0,8 literes, kéthengeres, dízelmotoros, kettős tengelykapcsolóval működtethető, 7 sebességes autó sportüzemmódban 39 lóerős teljesítményű, és 160 km/órás sebességre képes.
A 380 kilogrammos mini takarékos üzemét javítja a Michelin kis súrlódású abroncsa és a mindössze 0,199-es Cd értékű, vagyis minimális légellenállású karosszéria, valamint a start-stop kapcsoló, mely tilos jelzésnél leállítja a motort. A 3,8 méter hosszú 1L 57 milliméterrel alacsonyabb, mint a Lamborghini Murcielago, ami pontosan 1,143 milliméteres magasságot jelent.
A 2002-ben bemutatott egyliteres modell fejlesztésére tízmillió eurót költött a német konszern, a legújabb változat költsége is hasonló nagyságrendű. Ideális esetben is kétszer annyiba kerül majd az 1L modell, mint egy bőséges csomagterű, jól felszerelt, ötszemélyes Polo, ráadásul legkorábban 2013-ban indulna diétás kétüléses sorozatgyártása.