Dugó a BKV busztenderén
Magántőkét vonna be a fővárosi tömegközlekedésbe a BKV: az erről szóló közbeszerzési eljárás első fordulója tegnap záródott az ajánlatok felbontásával - tudta meg a Népszabadság. Az ajánlattételi felhívás szerint negyven darab midiautóbusz üzemeltetését kívánják alvállalkozásba adni, ami 2,3 millió kocsikilométert jelent - ezeken a járatokon a buszok körülbelül ennyit járnak évente. Lapunk információja szerint a nyertes évi 1-1,5 milliárd forintért végezheti a budapesti autóbuszjáratok üzemeltetését, tekintve, hogy kocsikilométerenként ötszáz forint körül alakulhat a reális tarifa. Az eljárás első szakaszában azonban konkrét ajánlatokat nem adhattak a pályázók, ez még mindössze a jelentkezők gazdasági, műszaki és szakmai szempontok szerinti kiválasztására szolgál. A BKV Zrt. közülük választja ki, hogy ki tehet ajánlatot a második szakaszban.
A negyven darab midibusz mellett további hatvan járművet a BKV igénybe vehet járműpótlás céljára, de azok lehetnek midi-, szóló- vagy csuklós buszok is. A pályázat így összesen mintegy száz járműre szól.
A Népszabadság információi szerint a közbeszerzési eljárásra hét társaság jelentkezett: a Volánbusz, a Vértes Volán, a Körös Volán, az Orangeways, a szolnoki Panoráma Tourist Kft., a VT-Transman, valamint az Inter Tan-Ker.
Utóbbi tagja annak a konzorciumnak, amely nemrégiben átvette a debreceni városi buszjáratokat a megyei Volántól. A Panoráma Tourist Kft.-ben érdekelt Krankovics István, akinek a nevéhez kapcsolódik a győri Kravtex autóbuszgyár köthető. Az olcsó nemzetközi buszjáratokkal piacra lépett Orangeways Kedves Ferenc üzletember érdekeltsége, és több vidéki városban is pályázott már a buszközlekedés üzemeltetésére, nemrég Dombóváron nyerte el a helyi és egyes helyközi járatok üzemeltetését, továbbá több járatot is szeretne indítani a vidéki nagyvárosok és Budapest között. A VT-Transman a Videoton Holding révén Széles Gábor érdekeltségébe tartozik, és már most is üzemeltet a fővárosban a BKV-től átvett buszjáratokat.
Érdekes a Volán-társaságok részvétele is, hiszen a tervezett kiszervezés elvi alapja az az EU irányelv is lehet, amely előírja: a közösségi közlekedést minél nagyobb arányban kell megerősíteni magántőkével. Csakhogy a Volán-társaságok állami tulajdonban vannak, és őket éppúgy támogatja az állam, mint a BKV-t. Egykori BKV-s vezetők is feltűnnek a pályázók között: a fővárosi cég irányításában részt vett korábban a Volánbusz vezére, Pekli Ferenc, míg a Vértes Volán vezérigazgatója nem más, mint Antal Attila, korábbi BKV-vezérigazgató.
A buszos cégek komoly versenyre számíthatnak a megbízásért, és szigorú feltételeknek kell majd megfelelniük. A kiírásból ugyanis levezethető, hogy a felajánlott buszok típusa és jellemzői komoly súllyal esnek latba az értékelés során: a midibuszok esetén előírják az Euro 5-ös környezetvédelmi normáknak megfelelő motorral szerelt járművek alkalmazását, míg a többi járműkategóriában az Euro 4-es a követelmény. Ez pedig vadonatúj vagy egy-két év átlagéletkorú flottát jelent.