Zuhannak a magyar bónuszok

Az elmúlt évben is estek a vállalatok által kifizetett bónuszok a Hay Group 2010-es Jövedelemszint-felmérésének tanulsága szerint. Egyelőre azonban nemzetközi szinten sem jobb a helyzet.

A tanácsadó cég közleménye szerint a teljes piacot tekintve átlagosan 9 százalékkal estek a hazai cégek bónuszkifizetései, leginkább az alacsonyabban irodai beosztásban lévők teljesítménypénzei csökkentek. A Hay Group a válság kitörése óta folyamatos változóbér-csökkenést tapasztal, ami a cégek nehéz gazdasági helyzetéből következik.

Mivel a vállalatok 70 százaléka az aktuális évben elért profit alapján fizeti a bónuszokat, a válság idején elért kisebb üzleti eredmény kihatással van az év végi jutalmakra is.

Jakabos Tünde, a Hay Group Hungary Javadalmazási üzletágának vezetője elmondta, az elmúlt két évben közel húsz százalékkal estek a ténylegesen kifizetett bónuszok. „Így most nagyjából a 2005-ös szintre süllyedtek az összegek."

A Nemzetközi porondon hasonlóan visszaestek a rövidtávú ösztönzők mértékei. Egy júliusban publikált nemzetközi Hay Group tanulmány szerint azonban a cégek 39 százaléka már újra a bónuszok növekedésében gondolkodik. Ugyanakkor a szervezetek közel fele újragondolná a bónuszpolitikáját, valamint emelné az eddig alacsonyan tartott teljesítményküszöböket is. A politika megváltoztatása mögötti legfőbb indok (60 százalék megjelölte) a bónuszok vállalati stratégiával való szorosabb összekapcsolása.

A tapasztalatok alapján a munkavállalók gyakran a fizetésük természetes részeként kezelik a bónuszokat, így a motivációs hatás is kevésbé tud megnyilvánulni. Ez a főként a keleti országokra igaz. Kínában például a munkavállalók megtartásának érdekében akkor is fizetnek bónuszt, ha a teljesítménycélokat nem érték el.

Hasonló a helyzet a Közel-Keleten illetve Indiában, ahol a kulturális szokások nem engedik meg a teljesítmény alapú megkülönböztetést. Így általában mindig azokat a bónuszokat fizetik ki, amit a munkatársak elvárnak.

A ténylegesen kifizetett bónuszok tekintetében a legnagyobb visszaesést az USA és Nagy-Britannia produkálta, ahol a válság jeleire a cégek automatikusan visszafogták a költségeket. Itt az előre kitűzött célok 60 százalékát sem kapták meg tavaly a munkavállalók.

Ebbe a kategóriába esik még Finnország, Oroszország és Ukrajna is. A legtöbb bónuszt Indonéziában, Kuwaitban és Peruban fizették ki, ahol a kitűzött célprémiumok 120 százaléka felett adtak a vállalatok. Magyarország e tekintetben a középmezőnyben helyezkedik el 60-90 százalék közötti kifizetésekkel. Érdemes azonban kiemelni, hogy a hazai cégek nemzetközi viszonylatban is a legmagasabb kategóriába tartozó célszámokkal rendelkeznek;

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.